Szoftverfejlesztők az átalakuló autóipar nyertesei
A személyautókról alkotott fogalmunk szinte nem változott, pedig az elmúlt években olyan technológiai újdonságok jelentek meg, melyek hatására nemcsak az autózás élménye, de a teljes szektor is gyökeresen átalakul.

 

Míg évtizedekig az autók legfontosabb tulajdonságait a fizikai jellemzőik, például a karosszéria, a fogyasztás, a gyorsulás határozta meg, napjainkra fokozatosan előtérbe került, hogy a jármű milyen szoftveres, kényelmi funkciókat tud kínálni. Az internet megjelenése az autókban további lehetőségeket nyitott meg a gyártók számára, hogy modelljeiket még vonzóbbá tegyék. A McKinsey & Company kutatása szerint az autóipar fejlődését a következő évtizedben három fő trend határozza meg: a törvényi keretek fejlődése és reguláció, az átalakuló felhasználói preferenciák, illetve a technológiai fejlődés és az innováció elérhetősége.

A szabályozási változások hatására a belső égésű motoros járművek folyamatos visszaszorulása várható, az ezeknél komplexebb és több elektronikai tartalommal rendelkező elektromos autók javára. Ezzel párhuzamosan a változó felhasználói igényekre reagálva az autótulajdonlás koncepciója is átalakul, a fejlett európai piacokon ez várhatóan további megosztott mobilitási megoldások (közösségi autózás, mikromobilitási szolgáltatók) és új mobilitási megoldások (robot-taxik és shuttle-k) megjelenésével és térnyerésével jár majd együtt, melyek magukkal vonják a magántulajdonú gépjárművek részarányának csökkenését is.

Átalakuló iparág

A technológiai fejlődés egyik, talán legszembetűnőbb példája a különböző szintű önvezetési képességekkel rendelkező autók megjelenése, melyek széles körben történő elterjedése nagyban fog függeni a rendkívül összetett kiszolgáló szoftverkörnyezet és az ezeknek az algoritmusoknak a működését biztosító hardverelemek (pl. radarok, lézeres szenzorok, fejlett fedélzeti számítógépek) elérhetőségétől – jelenleg tapasztalható chiphiány középtávon történő megszűnése vagy elhúzódása –, illetve ezen komponensek folyamatos fejlődésétől. A szoftver kiszolgáló szerepből előlép értékajánlati tényezővé, az autónak mint terméknek szerves részévé válik.

 

 

A McKinsey becslései szerint mintegy 6%-os éves növekedés prognosztizálható az autóipari elektromos alkatrészek és szoftverek piacán, mely 2030-ra 380 mrd US dollár értékűre nőhet. Ez az új technológiák szükségletei által előidézett növekedés új kihívások elé állítja a tradicionális autógyártó vállalatokat, és egyúttal lehetőséget biztosít a már az értékláncban résztvevő beszállítóknak és egyéb kiszolgáló játékosoknak arra, hogy újrapozícionálják az értékajánlatukat, a jelenleg az értékláncban még részt nem vevő szereplőknek pedig arra, hogy belépjenek erre a dinamikusan fejlődő piacra.

Egy biztos: az autóipar korábban soha nem látott mértékben változik, ez pedig megnyitja az utat azok előtt az úttörők előtt, akik mernek innovatívak lenni, és új ötleteket és válaszokat hozni a terület 21. század kihívásaira. Az önvezető technológiák mellett a kiberbiztonság és a vezetésbiztonsági funkciók is előtérbe kerültek. Ezeken a területeken sem csak a fogyasztói igények és a piaci trendek határozzák meg a fejlődést, a szabályozó hatóságok egyre több olyan biztonsági megoldást írnak elő az új autók számára, melyek megvalósításában döntő szerepe van a szoftvereknek.

A szoftverfejlesztés folytonossága, eltérő ritmusa és a napról napra formálódó új technológiák kihívások elé állították a hagyományosan több éves terméktervezési ciklusokkal dolgozó autógyártókat. A szükséges tudás megszerzése, egy kompetens csapat felépítése hosszú éveket vesz igénybe. Ez hatalmas lehetőséget jelent az innovatív technológiákkal foglalkozó cégeknek, melyek méretüknél, szaktudásuknál és felhalmozott tapasztalatuknál fogva hatékonyan tudnak együtt dolgozni az autógyártókkal.

Jó példa erre az a három hazai cég – az aiMotive, a Commsignia és az NNG – akik ezen az úton, startupként indultak el, és ma már saját területükön piacvezető pozíciót értek el, miközben a legnagyobb autógyártóknak értékesítik innovatív technológián alapuló megoldásaikat. E három vállalat nemzetközi sikere egyúttal igazolja azt az iparági vélekedést is, hogy az akkumulátor-összeszerelés helyett a tudásalapú innováció jelenthet valódi versenyelőnyt a hazai vállalkozásoknak.

 

| Forrás: McKinsey | Nyitókép: Adobe Stock

Róma a helyi villamosenergia-hálózat rugalmasságát teszteli
A RomeFlex projektben az egyre növekvő energiaigényekre készítik fel a város elektromos infrastruktúráját, a Siemens közreműködésével.
Saját villamosenergiát termel a Suzuki esztergomi gyára
A napelempark teljes beruházása csaknem két évig tartott és 2 millió euróba került. A vállalat így éves szinten csaknem 270 millió forintot spórol meg és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett szén-dioxid-kibocsátást.
Okostelefontól a robotikáig - új digitális ökoszisztéma épül
A Xiaomi az MWC Barcelona 2024 rendezvényen bemutatta az új Human x Car x Home stratégia jegyében kifejlesztett okos ökoszisztémáját, amely új fénybe helyezi a technológiai integráció fogalmát.
Már lehet regisztrálni az első ipari digitalizációs fesztiválra
A Smart Manufacturing Festival - "A fejlődés társadalmasítása!" rendezvény több mint 30 helyszínen, mintegy 50 féle program várja a látogatókat 2024. február 26. és március 8. között - közölte az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Szövetség (NTPSZ).
Kevesebb selejt a digitális kiesztergálófej-beállításnak köszönhetően
A Seco Axiabore és az Axiabore Plus digitális axiális kiesztergálófejek kiküszöbölik a fáradságos, pontatlan kiesztergálófej-beállítást, amely során selejt munkadarabok keletkezhetnek. A széles digitális kijelzőnek köszönhetően a beállítás gyorsan és hatékonyan elvégezhető.