Önvezető közösségi taxik San Joséban
A Mercedes-Benz S-osztály típusait a Bosch és a Mercedes-Benz önvezető rendszerével, valamint szoftverével szerelték fel, a járművek közösségi taxiként működnek San José nyugati része és a belváros között.

 

A szolgáltatás elsőként teszt üzemmódban és korlátozottan érhető el, az utasok a Daimler Mobility által kifejlesztett mobilalkalmazással foglalhatják le utazásukat. A Bosch és a Mercedes-Benz fejlesztői azt remélik, hogy a kísérlet értékes tapasztalatokkal szolgál majd a SAE (Autóipari Mérnökök Társasága) besorolása szerinti 4/5. szintnek megfelelő automatizált járművezetési rendszer további fejlesztéséhez. A partnerek arra számítanak, hogy betekintést nyerhetnek: miként integrálhatók az önvezető járművek egy, a közösségi közlekedést és a járműmegosztókat is felölelő intermodális mobilitási rendszerbe.

Az Amerikai Egyesült Államokban elsőként San José engedélyezte a magánvállalatoknak az automatizált vezetéstesztet 2017-ben, amely egyúttal segíti a közúti közlekedés növekvő kihívásainak elemzését. Az önvezető járművek állandó és körkörös környezetérzékelése fokozhatja a biztonságot a torlódásokkal teli városban, a kifinomult vezetési stílus pedig gyorsíthatja a forgalmat.

Dolan Beckel, San José innovációért és digitális stratégiáért felelős igazgatója szerint a Mercedes-Benz és a Bosch projektje ezért jól kapcsolódik San José okosváros-célkitűzéseihez. Ezenkívül segít irányelveket kidolgozni az új technológiák kezeléséhez, és felkészít a jövő közlekedési rendszerére. „Ahhoz, hogy az önvezető járművek a mindennapok valóságává váljanak, a technológiának megbízhatóan és biztonságosan kell működnie. Éppen ezért szükségesek az olyan tesztek, mint a San Joséban indított kísérleti projekt” – mondja Michael Fausten, a Robert Bosch városi automatizált vezetés részlegének műszaki vezetője.

 

A Mercedes-Benz S-osztály típusait a Bosch és a Mercedes-Benz önvezető rendszerével és szoftverével szerelték fel, a járművek iránytaxiként dolgoznak San José nyugati része és a belváros között (Fotó: Bosch)

 

„Nem csupán az önvezető járműveknek kell bizonyítaniuk. Arról is meg kell győződnünk, hogy mindez jól illeszkedik a város mobilitási rendszerébe. Mindkettőt próbára tehetjük San Joséban” – tette hozzá Uwe Keller, a Mercedes-Benz automatizált vezetési részlegének irányítója. Augusztustól kezdődően a projekt képviselői a város vezetőivel együtt egyeztettek a tesztről a civil szervezetekkel és a teszt során érintett útvonal környékén élőkkel.

A közös fejlesztés eredményei

Körülbelül két és fél éve dolgozik közösen városi automatizált vezetési megoldásokon a Bosch és a Mercedes-Benz. Közös céljuk a SAE-besorolás szerinti 4/5. szintű automatizált vezetési rendszer kifejlesztése a teljesen önvezető és járművezető nélküli járművekhez, az ehhez szükséges szoftvereket is beleértve. A vállalatok nem prototípusokat, hanem sorozatgyártásra kész rendszert kívánnak fejleszteni, amelyek különböző kategóriájú és típusú járművekbe integrálhatók.

A járművek mozgását szabályozó szoftverek fejlesztését illetően az együttműködő felek nem csupán a mesterséges intelligenciára támaszkodnak, és nem a tesztkilométerek gyarapítása a céljuk. Mérnökeik szimulációkat és különlegesen e célra tervezett tesztpályákat is használnak arra, hogy még biztonságosabbá tegyék a közlekedést. A Bosch és a Mercedes-Benz számára a biztonság a legfontosabb. Ezenkívül az együttműködés kapcsán felmerülő fejlesztések nem csupán az Amerikai Egyesült Államok út- és időjárási viszonyaira terjed ki. A két vállalat mérnökeiből álló csapat egyik részének székhelye Sunnyvale – egy Szilícium-völgyi város San José és San Francisco között –, a másik csapat pedig a stuttgarti régióban dolgozik.

A Bosch szaktudását, amely az érzékelőktől, a szabályzóegységektől, valamint a kormány- és fékvezérlőktől egészen a teljes autóipari alrendszerekig terjed, tökéletesen kiegészíti a Mercedes-Benz sok évtizedes tapasztalata a rendszerintegráció és az autógyártás terén. A projekten belüli munkamegosztás is ezt tükrözi. A Mercedes-Benz feladata, hogy használhatóvá tegye a közösen kifejlesztett járművezetési rendszert, valamint a biztosítsa a szükséges kísérleti járműveket, tesztlaborokat és tesztflottákat. A Bosch feladata a városi automatizált vezetést szolgáló komponensek fejlesztése és gyártása.

Az automatizált személyszállítási szolgáltatás kísérleti projektjébe a Bosch és a Mercedes-Benz további partnert is bevont: a Daimler Mobility fejleszti és teszteli azt a flottakezelő platformot, amely a kísérleti projekt üzemelési fázisához csatlakozik. Ezzel a személyszállítási szolgáltatást nyújtó potenciális partnerek gördülékenyen integrálhatnak önvezető (Mercedes-Benz) járműveket a szolgáltatáskínálatukba. A platform az önvezető és a hagyományos járműveket egyaránt kezeli, azok üzemeltetését és karbantartását is beleértve. Egy hagyományos módon vezetett Mercedes-Benz járművekkel működő, alkalmazásalapú mobilitási szolgáltatás már 2019 őszétől működik a San Francisco-öböl térségében, illetve a német fővárosban, Berlinben is elérhető.

(Nyitókép: Bosch)

Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes…
Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.
Hogyan gondolkodik a generatív MI? Szegedi kutatók keresik a választ a chatbotok titkaira
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít minket a mindennapokban, de mi történik egy chatbot „fejében”, amikor választ ad egy kérdésre vagy értelmez egy utasítást?
Ízletes garnéla az osztrák Alpokból
A hegyekből az asztalra: a zenon megteremti a fenntartható garnélatelepek feltételeit. A White Panther az óceánoktól távol tenyészti a garnélákat az osztrák Alpok közepén. A cég fenntartható gyártási módszereket alkalmaz.
Tűzoltás helyett stratégia
Prediktív karbantartási rendszert vezetett be a kulcsfontosságú megmunkálógépére a maklári Bosch gyár. Az üzemeltetők és karbantartók sok üzemben még ma is nagyrészt rutinból végzik a karbantartást, ha éppen nem tüzet oltanak.
Online szakmai nap a Siemens NX CAD/CAM/CAE/PLM rendszeréről – a graphIT Kft. szervezésében
A mai változó világban minket is foglalkoztat, hogy mi következik, vagyis What’s NeXt? A rendezvényen a mérnöki szoftverek – már ma is elérhető – jövőjét tárjuk az érdeklődők elé.