Mikromotorok mint az intralogisztika hajtóereje
Az intralogisztikában megfelelő szállítási struktúrák az előfeltételei minden iparágban annak, hogy a jövőben képesek legyenek ellenállni az egyre növekvő nyomásnak. Ennek alapja az átfogó automatizálás, ami elképzelhetetlen lenne erőteljes mikromotorok sokasága nélkül.

 

Ezeknek a mikromotoroknak sok esetben rendkívül szűkös körülmények között is óriási erők kifejtésre kell alkalmasnak lenniük, folyamatos vagy stop-and-go üzemmódban is megbízhatóan kell működniük, és gyakran rendkívül precíz pozicionálási feladatokat is el kell látniuk. A FAULHABER hajtásrendszerei számos különböző alkalmazásokban bizonyították teljesítőképességüket, a szortírozástól a szállításon át a különféle robotikai megoldások széles skálájáig.

Szállítás és válogatás

Amikor a termékeket szállítószalagon vagy görgős szállítópályán mozgatják, szétválogatják azokat és a kívánt feldolgozó pályára szállítják sínkapcsolók, terelőlapok vagy csúszdák segítségével. Az automatikus válogatórendszer sebessége nem csak azokban a nagy raktárakban számít kulcsfontosságú tényezőnek, ahol óránként több ezer csomagot szállítanak ilyen szállítószalagokon. Az irányváltó kapcsolókat a másodperc törtrésze alatt kell pontosan a megfelelő helyzetbe állítani.

 

 
Az intralogisztika elképzelhetetlen nagy teljesítményű mikromotorok sokasága nélkül. A hajtásoknak gyakran rendkívül szűkös körülmények között is óriási erőt kell kifejteniük, folyamatos üzemben is mindig megbízhatóan kell működniük, és gyakran nagy pontossággal kell pozícionálniuk | Kép: FAULHABER
 

 

Ezt a feladatot gyakran szénkefével ellátott egyenáramú mikromotorok és hozzáillő fogaskerekek kombinálásával oldják meg. Szénkefe rendszerük nagyon tartós, és különösen alkalmas dinamikus, nagy teljesítményű alkalmazásokhoz, gyors indítással/leállítással járó működtetéshez, ami az automatikus válogatáshoz elengedhetetlen.

Autonóm logisztikai robotok

Az autonóm mozgás és az önállóan működő logisztikai robotok az „Intralogisztika 4.0” kritikus összetevői. Tárolásra, mozgatásra és kiszállítás előkészítésére használják ezeket. Az autonóm logisztikai roboton található, emelőoszlopból és megfogóból álló egység egy hajtásrendszert is tartalmaz, amely pl. integrált mozgásvezérlővel és bolygókerekes hajtóművel ellátott kefe nélküli egyenáramú szervomotorokból áll. Emelőoszlopban használva például ez a kombináció pontos pozicionálást tesz lehetővé a tárolás és a kiszedés során, valamint állandó terhelésváltozásokkal járó folyamatos működés során is nagy folyamatbiztonságot biztosít.

A teljes meghajtóegység súlya azonban mindössze nagyjából 300 gramm. Ez azt jelenti, hogy nincs szükség ellensúlyra még akkor sem, ha a megfogó teljesen ki van nyújtva. A mindössze 32 mm átmérőjű és 85,4 mm hosszúságú kefe nélküli egyenáramú szervomotorok szintén nagyon kompaktak. Így a megfogót nagyon laposra lehet készíteni, ezzel megoldható a közvetlenül a föld felett tárolt csomagok felemelése is. A drága tárolóhelyek így optimálisan kihasználhatók.

Rugalmas a gyártás révén

Az automatikusan irányított járművek (AGV) választási lehetőséget kínálnak, ha a gyártási folyamatokban rugalmas szállításra van szükség. A FAULHABER hajtástechnológiája fontos szerepet játszik ebben: például a kefe nélküli egyenáramú szervomotorok alkalmasak kerekek meghajtására, így a motor teljesítménye bolygókerekes hajtóműveken és hajtószíjakon keresztül átvihető a kerekekre. A pontos helyzetérzékelés érdekében az IE3-1024 sorozat kódolóit közvetlenül a szervomotorokra építették.

 

 

A kisméretű automatikusan irányított járművek (AGV-k) szállítják az alkatrészeket a gyártási folyamat során. A feldolgozó és összeszerelő állomások rugalmasan megközelíthetők | Kép: Prolynk

 

 

A különböző felbontásban elérhető mágneses inkrementális jeladók indexelő csatornát tartalmaznak a hajtótengely fordulatainak referenciálására, valamint szabványos, elektronikus jeladó interfésszel is rendelkeznek. A felbontás, a forgásirány, az index szélessége és az index pozíciója rugalmasan illeszthető az alkalmazáshoz. Egy mozgásszabályozó irányítja a szervomotorokat és kommunikál a vezérlővel.

 

 

A speciálisan kialakított Mecanum kerekekkel ellátott kerékmodulok minden irányban lehetővé teszik a vezetési manővereket. Még a rámpák is könnyen legyőzhetők a robotok számára | Kép: Evocortex

 

A mikromotorokat olyan mobil robotplatformokhoz is használják, amelyek teljesen önállóan mozognak az ipari csarnokokban, előre telepített irányítási rendszer nélkül. Különösen nyilvánvaló a kerékmodulokban mutatott magas fajlagos teljesítményük. Így az intralogisztika szinte minden területén megtalálhatók a kisméretű FAULHABER hajtásrendszerek.

Mesterséges neurális hálózatokkal lehetővé tett gépi tanulásért ítélték oda a 2024-es fizikai Nobel-díjat
Az amerikai John J. Hopfieldnek és a kanadai Geoffrey E. Hintonnak ítélték oda 2024-ben a fizikai Nobel-díjat – jelentették be kedden Stockholmban a Svéd Királyi Akadémián. A két kutató a gépi tanulás mesterséges neurális hálózatokkal való lehetővé tételéhez járult hozzá úttörő jelentőségű eredményeivel.
Konferencia az okosvárosokról és a technológiai sokszínűségről
Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői a Kognitív Mobilitás 2024 konferencián Budapesten.
Teljes kultúraváltás – a Miller Industries beszámolója arról miként segítette a Birst megoldás üzlete átalakítását
Az Infor első blogsorozata az Infor Customer Excellence Awards nyerteseit állítja reflektorfénybe és osztja meg a sikertörténeteiket.
Új képzési program indul az adatközponti és kritikus infrastruktúra területén működőknek
Új képzésekkel egészítette ki EcoXpert Partner Program kezdeményezését a Schneider Electric. Az újonnan megszerezhető tudás hatékonyan támogatja a vállalat adatközponti és kritikus infrastruktúra területeken tevékenykedő értékesítési partnereit ügyfeleik még jobb kiszolgálásában.
Zsákutcába kerülhet az AI egy kutatás szerint
A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek platformokon, s ezzel megnehezítheti a jövőbeli modellek képzését – erre jutott a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.