Automatizálás I: 4 milliárd eurós előzetes beruházás
A vállalat K+F tevékenységének egyik fókuszpontjában az automatizált vezetés áll. A balesetmentes mobilitás felé vezető úton a Bosch két fejlesztési irányt követ. Az egyik a vezetéstámogató rendszerek, amelyek részlegesen automatizált vezetést tesznek majd lehetővé a magánautókban (2. és 3. automatizálási szint). A Bosch piac- és technológiai vezető ezen a téren. A vezetéstámogató rendszerek várhatóan 2 milliárd eurós árbevételt generálnak idén. A másik fejlesztési irány eredménye a sofőrmentes vezetés lesz, amely a következő évtized elején kezdődik (4. és 5. automatizálási szint). „A sofőrmentes vezetés gyökeres változást hoz az egyéni mobilitás terén. Olyan forradalmi üzleti modellek előtt nyitja meg a lehetőségeket, mint a robottaxik és a transzfer-alapú mobilitás” – mondta Denner. Technikai összetettsége miatt az automatizálás áll majd a jövőbeli beruházások középpontjában. „Csak 2022-ig 4 milliárd euró összértékű előzetes beruházással számolunk.” A Boschnál mintegy 4 ezr mérnök foglalkozik az automatizált vezetéssel.
Automatizálás II: a mobilitási szolgáltatások átfogó ökoszisztémája
Az automatizált vezetés óriási piaci lehetőséget rejt: 2015 és 2030 között az egyéni mobilitás 50 százalékkal nő (forrás: ITF). Elemzői várakozások szerint ezért az automatizált vezetési hardverek és szoftverek piacának értéke az elkövetkező tíz évben mintegy 60 milliárd amerikai dollár lesz (forrás: Roland Berger). 2025-re a világon közlekedő 2,5 millió igény szerint ingázó kisbusz többsége sofőrmentes lesz (forrás: Roland Berger). Szakértői előrejelzések szerint 2035-re közel 160 milliárd dollár lesz a megosztott mobilitáshoz kapcsolódó árbevétel (forrás: BCG). A Bosch technológiát és szolgáltatásokat egyaránt kínál a mobilitás ezen formájához. A mobilitási szolgáltatások Bosch ökoszisztémája máris egyesíti a foglalási, fizetési, parkolási, töltési, adminisztrációs, karbantartási és infotainment megoldásokat és szolgáltatásokat. Az egyik ilyen szolgáltatás a Convenience Charging, vagyis az elektromos autók hálózatba kapcsolt navigációs és töltési megoldása. A Bosch első állandó ügyfele az elektromos autókat gyártó német Sono Motors cég. „Hálózatba kapcsolt megoldásaink az elektromobilitást alkalmassá tehetik a napi használatra” – jelentette ki Denner.
Villamosítás I: tömegpiaci vezető szerep
2018-ban a Bosch 30 elektromobilitási projektet végzett több milliárd euró összértékben. A tervek szerint 2025-re a vállalat tízszeresére, összesen 5 milliárd euróra növeli árbevételét ezen a téren. „Célunk a tömegpiaci vezető szerep elérése az elektromobilitás terén” – mondta Denner. Nincs a Boschnál sokrétűbb vállalat az elektromobilitásban. A kerékpároktól a kamionokig mindenféle erőátviteli rendszer villamosítását végzi. Napjainkban például világszerte több mint egy millió autóban van valamilyen Bosch elektromos vagy hibrid alkatrész. Denner így folytatta: „A jövőben az emberek azt fogják mondani, hogy nincs a világon olyan elektromos autó, amelyben ne lenne valami a Boschtól.” Különösen igaz ez Kínára, a világ legnagyobb elektromobilitási piacára, ahol a Bosch máris a személyautó szegmens vezetője. Az automatizált és elektromos hajtás terén a vállalat nemrégiben kötött partnerségi megállapodást az elektromos autókat gyártó kínai NIO céggel. Emellett 2019-ben a Bosch elindítja Kínában az e-tengely, vagyis az elektromos autókhoz kidolgozott kompakt erőátviteli rendszer gyártását. Néhány hete kezdődött – szintén Kínában – egy újonnan kifejlesztett 48 voltos akkumulátor sorozatgyártása is. 2030-ban a világ új autóinak 20 százaléka már részben 48 voltos rendszerekkel lesz villamosítva. Ezenfelül az EM-motive GmbH teljes átvételével a Bosch tovább erősítette pozícióját az elektromobilitás világszerte egyre növekvő piacán.
Villamosítás II: az áruszállítás elektromosítása
2030-ra csaknem megduplázódik a nemzetközi áruforgalom (forrás: ITF). „A kamionok legyenek teherhordók, de ne jelentsenek terhet az éghajlatra vagy a levegőminőségre. Itt is a villamosítás a lényeg” – hangsúlyozta Denner. 2030-ig a világon minden negyedik – Kínában csaknem minden harmadik – új haszongépjármű már részben elektromos hajtású lesz. Ez kedvező a Boschnak: a vállalat kibocsátásmentes áruszállítási portfóliójában megtalálhatók a 36 voltos áramforrások teherszállító e-kerékpárokhoz, az elektromos motorok könnyű haszongépjárművekhez (például a német postánál használt StreetScooter), az e-tengelyek könnyű és nehéz teherautókhoz, a villamosított tengelyek félpótkocsikhoz, valamint – a jövőben – az üzemanyagcellás erőátviteli rendszerek 40 tonnás kamionokhoz. „Legyen szó részben elektromos, teljesen elektromos, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás rendszerekről, mi piackészek vagyunk” – szögezte le Denner.
Mesterséges intelligencia I: a Bosch szakterülete
Denner szerint a jövő egyik fő szakterületét a mesterséges intelligencia (MI) ipari alkalmazása jelenti. „Tervünk, hogy a következő évtized közepére minden termékünk MI-t tartalmazzon, illetve azok fejlesztése és gyártása MI alkalmazásával történjen. Igaz, a fogyasztó-ipari mesterséges intelligenciát amerikai és kínai cégek uralják” – ismerte el Denner, „de közlekedési, gyártási vagy építőipari szakismeret hiányában e cégek potenciálja elmarad az ipari MI lehetőségei mögött.” Denner közölte, hogy a Bosch nagyratörő célokat tűzött ki: „Innovációs vezetőként magunk kívánjuk uralni az MI területét, csatlakozva a globális elithez.” Ennek érdekében 2021-re a Bosch 1000-ről 4 000 főre emelve megnégyszerezi MI szakemberei létszámát.
Mesterséges intelligencia II: siker a világűrben és az utakon
A Bosch Mesterséges Intelligencia Központ munkatársai közel 150 projekten dolgoznak. Ezek közé tartozik a SoundSee szenzorrendszer is. „A SoundSee gépi tanulási algoritmust alkalmazva érzékeli, ha valami elromlik” – magyarázta Denner. Ezzel lehetővé válik a géphibák pontos előrejelzése, ezáltal pedig a karbantartási költségek csökkentése és a termelékenység fokozása. A SoundSee az év közepétől a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) kerül. A Bosch a gyártás, az építőipar és a gépjárműtechnika terén lát lehetőséget e megoldás kereskedelmi alkalmazására. Az MI terén elért fejlődés másik példája egy automatizált vezetéshez készült multifunkcionális kamera, amely MI módszerekkel ötvözi a képfeldolgozó algoritmusokat. Az intelligens autós kamera képes észlelni a gyalogosokat, valamint azonnal felismerni és előrejelezni viselkedésüket.
Képzés: Tanuló Vállalat és „Bosch Tube”
A Bosch évente mintegy 250 millió eurót invesztál munkatársai szakmai képzésébe. A munkavállalók mintegy 19 ezer különböző programból választhatnak. A cél olyan ismeretek átadása, amelyek birtokában a munkavállalók készek és hajlandóak új üzleti területekre lépni. Emellett a „Bosch Tanuló Vállalat” elnevezésű kezdeményezés a munkatársak mindennapjainak részévé teszi a tanulást. A hagyományos tantermi képzéseket olyan új lehetőségek egészítik ki, mint a videóleckék vagy a menet közbeni tanulást szolgáló applikációk. „A Bosch Tanuló Vállalat kezdeményezés arra ösztönzi a munkatársakat, hogy vegyék kezükbe a tanulást és a saját tempójukban haladjanak” – ismertette Denner. Új fejlemény ezen a téren a „Bosch Tube”, ami egyfajta YouTube csatorna a Bosch munkavállalóinak. A maguk által létrehozott oktatóvideókat feltölthetik a Bosch Tube-ra, ahol egyébként az összes videólecke is megtalálható.
Agilitás: vállalati központ egyetlen céllal
A Bosch az év elején átalakította központi vállalati osztályai és az operatív egységek közötti együttműködés koncepcióját. „A cél, hogy a vállalati központ megfelelő támogatást nyújtson a divízióknak a mobilitási megoldások terén és az IoT területeken az átalakításához” – magyarázta Denner. Ennek érdekében a Bosch egyszerűsítette vállalati struktúráit, például a beszerzés és humán erőforrás terén, és 40 vállalati osztályból összevonással 20-at hozott létre. Működésüket mostantól az eddigi nyolc helyett négy igazgatótanácsi tag felügyeli. Az igazgatótanács többi tagja az operatív egységekért felel. Összesen mintegy 20 ezer Bosch munkavállaló dolgozik központi vállalati részlegeken, például a beszerzésen, a pénzügyön, a HR-en és az IT-n.