Korszerű csapágy-technológia elektromos járművekhez
A 2019. május 19. és 22. között megrendezett 32. Nemzetközi Elektromos Jármű Szimpóziumon (EVS 32) mutatta be az SKF az elektromos hajtásláncok hatékonyságnövelése érdekében végzett legújabb fejlesztéseit.

 

Az elektromos járművek (EV) értékesítése drasztikus növekedés előtt áll. Az IHS Market piackutató vállalat legújabb jelentése szerint ezek a járművek 2040-re a kulcsfontosságú piacokon értékesített új autók több mint 30 százalékát teszik majd ki, szemben a 2016-os 1 százalékos piaci aránnyal. Anthony Simonin, az SKF EV és HEV Kompetencia Központ igazgatója így nyilatkozott: „Az elektromos járművek hatékony működéséhez a meghajtómotorokat nagyon magas fordulatszámon – akár 30 000 fordulat/perc, azaz egy hagyományos ipari motor fordulatszámának háromszorosán – kell üzemeltetni, és ez hatalmas megterhelést jelent az alkalmazott csapágyakra nézve.”

Lényegesen magasabb üzemidő

Az érdeklődő szakemberek a kiállításon megismerhették azokat az új kivitelű csapágyakat és polimer kosarakat, amelyek jól tűrik a magasabb fordulatszámokat, a nagyobb gyorsulást, és a motorok által termelt hőt, valamint azokat a kenőanyagokat, amelyek ilyen körülmények között is hatékonyak maradnak. Emellett példákat láthattak arra, hogy a motorok magas fordulatszámon való működésekor előforduló, a frekvenciaváltó által létrehozott nagyfrekvenciájú feszültség miatt kialakuló áramszivárgás okozta problémákra milyen szigetelési megoldásokat fejlesztett a cég.

 

 

Az áramszivárgás a hagyományos, elektromosan vezető acél csapágyak felszínén kipattogzódást okozhat, ami katasztrofális meghibásodáshoz vezethet. A természetes szigetelőképességgel rendelkező kerámiából készült SKF hibrid csapágyak kiküszöbölik ezt a problémát. Az acél csapágyakhoz viszonyítva a hibrid csapágyak akár tízszeres üzemi élettartamot is elérhetnek, kevesebb kenést igényelnek, és a 40 százalékkal alacsonyabb sűrűségüknek köszönhetően alacsonyabb üzemi hőmérsékleten képesek működni.

Az SKF egy másik megoldáson is dolgozik az áramszivárgás problémájának leküzdésére. Úgy tűnik, hogy az a megoldás költséghatékonyabb lesz, mint a hibrid csapágyak használata. Erről, valamint a vezetőképességgel kapcsolatos új fejlesztésekről is részletes információkhoz jutottak az SKF standját felkereső érdeklődők. Az SKF a kiállításon mutatta be az autóipari hajtásláncokban való használatra tervezett alacsony súrlódású kúpgörgős csapágyakat (TRB), amelyek a hagyományos TRB csapágyakkal összehasonlítva mintegy 50 százalékkal csökkentik a súrlódás okozta teljesítményveszteséget. A látogatók találkozhattak az SKF szakembereivel is, hogy megismerhessék a hibrid és teljesen elektromos hajtásláncokhoz rendelkezésre álló meglévő csapágy-megoldások széles választékát.

„A jövő az elektromos járműveké. Bár jelenleg a piac viszonylag kis részét teszik ki, azonban létfontosságú, hogy a különböző alkatrészek – például a csapágyak – továbbfejlesztésével a lehető leghatékonyabbá és megbízhatóbbá tegyük ezeket a járműveket addigra, mire elérik a nagyobb értékesítési volument” – hangsúlyozta Anthony Simonin.

Mesterséges neurális hálózatokkal lehetővé tett gépi tanulásért ítélték oda a 2024-es fizikai Nobel-díjat
Az amerikai John J. Hopfieldnek és a kanadai Geoffrey E. Hintonnak ítélték oda 2024-ben a fizikai Nobel-díjat – jelentették be kedden Stockholmban a Svéd Királyi Akadémián. A két kutató a gépi tanulás mesterséges neurális hálózatokkal való lehetővé tételéhez járult hozzá úttörő jelentőségű eredményeivel.
Konferencia az okosvárosokról és a technológiai sokszínűségről
Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői a Kognitív Mobilitás 2024 konferencián Budapesten.
Teljes kultúraváltás – a Miller Industries beszámolója arról miként segítette a Birst megoldás üzlete átalakítását
Az Infor első blogsorozata az Infor Customer Excellence Awards nyerteseit állítja reflektorfénybe és osztja meg a sikertörténeteiket.
Új képzési program indul az adatközponti és kritikus infrastruktúra területén működőknek
Új képzésekkel egészítette ki EcoXpert Partner Program kezdeményezését a Schneider Electric. Az újonnan megszerezhető tudás hatékonyan támogatja a vállalat adatközponti és kritikus infrastruktúra területeken tevékenykedő értékesítési partnereit ügyfeleik még jobb kiszolgálásában.
Zsákutcába kerülhet az AI egy kutatás szerint
A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek platformokon, s ezzel megnehezítheti a jövőbeli modellek képzését – erre jutott a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.