Ami jól működik, azon ne változtass! De azért fejleszteni érdemes…
Szabványosít és digitalizál a TRUMPF a karbantartás terén, ami a hibaelhárítás egyre javuló eredményeiben fizetődik ki.

 

Egyes iparági statisztikák szerint a javítások 10%-a még a tervezett karbantartások esetén is elhibázott, mert a cserealkatrészek ellenére sem javul a gép állapota. A nagyjavítások után pedig akár a gépek negyedénél is hibákat kell elhárítani az újraindulás során. Hegedűs Imrét, a TRUMPF Hungary Kft. műszaki ügyfélszolgálatának osztályvezetőjét kérdeztük arról, hogy milyen munkaszervezéssel lehet minden bejelentésre az elvárt határidőn belül szakértői választ adni.

Egyetértesz azzal, hogy az első gépet a sales, a másodikat a szerviz adja el?

Hegedűs Imre: Alapvetően igen, de én a szerviz helyett az összes aftersales tevékenységet mondanám, amibe a telepítés utáni támogatás minden válfaja beletartozik. De ezek között valóban a szerviz és az alkatrész-ellátás minősége lehet a neuralgikus pont. A multinacionális cégeknél a beszerző elég messze ül attól az embertől, aki a géppel dolgozik, de azért mind a pozitív, mind a negatív tapasztalatok utat találnak a döntéshozókhoz. Kb. száz nemzetközi mutatószám elemzi a TRUMPF Hungary szervizének eredményeit; komoly gyengeségünk nincs, van néhány erősségünk, és alapvetően minden fontosabb mutatót tekintve hozzuk a tőlünk elvárt minőséget. Alapvető elvárás felénk, hogy az egyetlen TRUMPF gépet üzemeltető vállalkozást ugyanúgy szolgáljuk ki, mint a legújabb automatizált és okosgyárrendszereinket használó multinacionális ügyfelet.

A fémipar mostani dekonjunktúrája érződik a karbantartási esetszámokon?

Tény, hogy a fémfeldolgozó iparban jelenleg sok kapacitás kihasználatlan, még ha a lemezmegmunkálás kevésbé esett is vissza, mint a forgácsolás. De a karbantartási csapat ezt kevésbé érzi, mert már évekkel ezelőtt sikerült népszerűvé tennünk a megelőző karbantartási szerződéseinket, így a telepített aktív gépparkunk jelentős részét lefedi ez a karbantartási stratégia. Az ügyfelek ezáltal évi 2-3 alkalommal megkapják azt a szervizt, ami biztosítja a folyamatosan magas rendelkezésre állást. Ez mindkét fél számára tervezhető üzletmenetet biztosít, de ez a háttér a gazdasági turbulenciákat is tompítja. A géptulajdonosok mindig jó állapotban szeretnék tudni a gépeiket, hiszen ha munka érkezik, akkor készen kell állniuk annak elvégzésére. Az eseti karbantartások számát nem is monitorozzuk, mert csekély arányt képviselnek az összesetek tekintetében.

Az új gödöllői székház változtatott valamit a karbantartási folyamatokon?

A gödöllői székház és regionális központ felépítése sok mindent megváltoztatott a délkelet-európai aftersales munkán, de a pótalkatrészek továbbra is a TRUMPF németországi logisztikai központjából érkeznek a régiónkba. Nagyon széles a TRUMPF gépválasztéka, a helyben létrehozott kisebb raktárakkal csak ezek egy részét lehetne szervizelni. Napjaink logisztikai lehetőségeivel egy németországi raktár már semmilyen késedelmet nem szokott jelenteni, hiszen a karbantartás alapvetően egy jól tervezhető munka.

 

Hegedűs Imre, a TRUMPF Hungary Kft. műszaki ügyfélszolgálatának osztályvezetője

 

"Hozzáférünk a legfrissebb információkhoz,

a világ összes TRUMPF gépéről beérkező

karbantartási és szervizelési tapasztalatot

láthatjuk."

 

A hazai szervizcsapat szervezeti működése sem változott, ami ugyanis működik, azon nem kell változtatni. Továbbra is külön kezeljük a lézertechnológiai és a szerszámgépes divíziót, és ez utóbbi szintén két csoportra – a stanc-, élhajlító és kombigépekért, illetve a síkágyas lézervágógépekért és lézeres csővágó gépekért felelős munkatársakra – oszlik. Nem mindegy azonban, hogy most már van telefonközpontunk. Az itt dolgozó munkatársak veszik fel a bejelentéseket és rögzítik azt a szervizinformációs rendszerben.

Korábban az irodai ügyfélszolgálatos munkatársakat érték el az ügyfelek, amit egyes ügyfelek jobban szerettek, de a másik oldalt is látni kell: ha a kolléga éppen problémát oldott meg, és közben a telefonra is figyelnie kellett, annak a hibaelhárítás látta a kárát. Most is ugyanazok az irodai ügyfélszolgálatos munkatársak dolgoznak a hibajelenségek megoldásán, de egyszerre csak egyfelé kell figyelniük.

 

A pótalkatrészek továbbra is a TRUMPF németországi logisztikai központjából érkeznek a régiónkba

 

Bár mindenki azonnal egy szakértővel szeretne beszélni, ha problémát tapasztal, de összességében ez a munkaszervezés szolgálja a TRUMPF-géptulajdonosok érdekeit. Nagy változást hozott az is, hogy a hazai lézertechnikai szakértők járnak Délkelet-Európába az ottani gépeket javítani, a bemutatóterem pedig workshopok tartását is lehetővé teszi. A workshopok keretében a szervizes kollégákat ellátjuk a legújabb információkkal és a karbantartást leegyszerűsítő tippekkel.

Mi az előnye a szakszerviznek és a gyári alkatrészek beépítésének?

A gyári alkatrészek esetében bizonylatolt minőségről beszélünk, munkatársaink pedig tapasztaltak a TRUMPF gépek világában, a felülvizsgálatokat jól működő ellenőrző listák alapján végzik. Számonkérhetők vagyunk, és közel vagyunk a tűzhöz. Hozzáférünk a legfrissebb információkhoz, a világ összes TRUMPF gépéről beérkező karbantartási és szervizelési tapasztalatot láthatjuk, és minden speciális szerszám és ismeret a rendelkezésünkre áll. Minden géptulajtulajdonosnak érdemes hosszú távon gondolkodnia; ha a későbbiekben olyan gépet visznek a használtgép-piacra, amely igazolhatóan gyári szervizt és eredeti alkatrészeket kapott, magasabb árat tudnak érte kapni.

A digitalizálás hatására növekszik a sikeres távoli hibadiagnosztikák aránya?

Igen, és ez kimondott célnak is számít. Minden új gépen alapnak számít az online távfelügyeleti lehetőség, csak az ügyfélen múlik, hogy él-e ezzel. A jelzett problémák 50-70 százalékát tudjuk orvosolni távdiagnosztikával. A programban talált hibák egyértelműen javíthatók, de a hardveres problémák (pl. szenzorhiba) esetén is sok mindent lehet tenni azért, hogy a termelés a javításig is zavartalanul folyhasson. Ha alkatrész-meghibásodásról van szó, azt nem lehet az irodából rendbe hozni, de legalább már tudjuk, hogy melyik alkatrészről van szó, megrendeljük a raktárból, és egyetlen kiszállással hozzuk helyre a gépet.

Az esetek nagyon nagy százalékában a távdiagnosztikai lehetőségek gyorsabb és olcsóbb szervizmunkát eredményeznek. De a MyTRUMPF ügyfélportálon történő regisztráció és az okoseszközökre telepíthető TRUMPF Service alkalmazás használata arra is jó, hogy évekre visszamenőleg láthatjuk a szervizeseményeket és a beépített alkatrészeket. Minden, a gépre vonatkozó információ átláthatóvá válik, változzon bármennyiszer is a gépkezelő személye.

 

A hazai ügyfelek az európai élvonalban helyezkednek el a MyTRUMPF portál használatát illetően

 

A lézertechnikai berendezésekhez és a síkágyas lézervágógépekhez a Condition Monitoring proaktív felügyeleti rendszer is elérhető. Ennek van egy ingyenes része, a Transparency, ami szintén jó pár gépadatot láthatóvá tesz, továbbfejlesztett változata esetében pedig szervizszakértők és MI-algoritmusok felügyelik a lézergép rendszereit a rendellenességek kiszűréséhez és a megelőző karbantartások megtervezéséhez. Nem kell külön kihangsúlyozni, hogy egy ilyen háttér milyen mértékben képes megemelni a szerszámgép rendelkezésre állását. A távfelügyelet már MI-algoritmusokat is használ; a világ minden tájáról gyűjti és elemzi a TRUMPF gépek adatait, és azonosságok, trendek, jellegzetes minták után kutat.

A TRUMPF Hungary Kft. munkatársai eltökéltek abban, hogy a korszerű IT-megoldások arányát növeljük a hazai felhasználók között. Munkatársaink nagyon jól ismerik ezeket a megoldásokat, és annak ellenére, hogy nem a termelésben dolgoznak, látják ezek előnyeit. A TRUMPF partnervállalatainál a vezetőknek sokszor információkra van szükségük, hogy lássák és felismerjék a sokszor költségmentes, modern megoldások által nyújtott előnyöket. Minden abba az irányba mutat, hogy rugalmasnak kell lennünk – azonban nemcsak nekünk, hanem partnereinknek is.

Növekszik idehaza a MyTRUMPF-regisztrációk részaránya?

Bár az ember mindig gyorsabb áttörést várna el, nincs miért szégyenkeznünk, hiszen a hazai ügyfelek az európai élvonalban helyezkednek el a MyTRUMPF portál használatát illetően. Mindig akad olyan ügyfél, aki ragaszkodik a jól megszokott telefonos bejelentésekhez, de aki megtapasztalta már az online alkalmazások előnyeit, az nem sírja vissza az „analóg” módszereket. Az online bejelentés után a teljes folyamat átlátható: az ügyfél tudja, hogy mikor vettük fel a bejelentést, és hol tart az ügyének kivizsgálása és megoldása.

A beszélgetés elején említettem, hogy a magyarországi központ több országot kiszolgál; ilyenkor is jól jön az alkalmazás használata, hiszen ledönti a nyelvi korlátokat, és végig vezeti a felhasználót a szakmailag pontos hibabejelentésig. A multinacionális cégek talán jobban hajlanak a digitális rendszerek alkalmazására, de itt az jelenthet gondot, hogy sűrűn változnak a kapcsolattartók. A telefonos bejelentés egyébként nem élvez magasabb prioritást, a probléma mértéke szerint minősítjük az eseteket, és értelemszerűen a gépleállások élvezik az elsőbbséget.

 

| Fotók: TRUMPF

Az AI hardver- és energiaigénye nem ismer határokat
A mesterséges intelligencia forradalma komoly változásokat indított el az informatikai fejlesztésekben. Korábban a szoftverek álltak az innováció középpontjában, de az AI térhódításával a hangsúly egyre inkább az egyre kritikusabb erőforrásnak számító hardverek felé tolódik.
A fix fordulatszámú kompresszorok cseréje – energiatakarékos alternatívák a kompresszorok szakértőjétől
Sokszor hallhattuk már, hogy a fix fordulatszámú kompresszorok ideje lejárt. Ha több kompresszor üzemel egymás mellett, valóban érdemes megfontolni, hogy legalább egyet lecseréljünk újabb innovatív technológiával működő gépre.
AI4Factory konferencia meghívó
Tisztelettel meghívjuk Önt és vezető beosztású érdeklődő munkatársait az “AI4Factory” című, kimondottan az iparnak szóló mesterséges intelligencia rendezvényünkre.
Magyar fejlesztés kínál megoldást az adatközpontok energetikai kihívásaira
A digitális gazdaság gerincévé váló adatközpontok számára kínál intelligens hőakkumulátor megoldást a HeatVentors. A világszerte terjeszkedő energetikai magyar scale-up saját találmányon alapuló fejlesztése alternatívát kínál az adatközpontok egyre fokozódó energiaigényeinek kielégítésére.
A digitális kompetenciák fejlesztése lehet a legjobb befektetés 2025-ben
A digitalizáció üteme soha nem látott sebességre kapcsolt. A vállalatok részéről ma már nem az a kérdés, hogy bevezessék-e a modern informatikai eszközöket, hanem az, hogy a munkavállalók tudják-e hatékonyan használni ezeket.