Sokakat az a tévhit gátol az innovációban, hogy az ipar 4.0 kifejezéshez több milliós beruházásokat társít – mondta Koltai Zoltán, az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. Ipar 4.0 Mintagyárak projektmenedzsere a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján. Hozzátette, az ipar 4.0 valójában az ipar digitális transzformációja, amely során mindenhol megjelennek a digitális eszközök, amelyek adatot gyűjtenek, egymással kommunikálnak, és optimalizálható folyamatokat kialakítására adnak lehetőséget.
Koltai Zoltán néhány példával is szemléltette, egy-egy vállalkozásnál 40-300 ezer forintos ráfordítással akár 12 százalékos hatékonyság növelést értek el, vagy 20 százalékkal csökkent a selejt. Az ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt célja, hogy a feldolgozóiparban tevékenykedő kis- és középvállalkozások új technológiák iránti fogékonyságukat pozitív irányba fordítsák. A program során nem csak tudást, de egy új szemléletet is kívánnak adni a vállalkozásoknak.
Felkészítő programok és workshopok segítik a cégeket
Ennek lényege, hogy segíthet a cégeknek a költséghatékonyabb működés elérésében, vagy akár a rendelkezésre álló erőforrások hatékonyabb felhasználásában. Ezek által ugyanis árbevétel-növekedést érhetnek el, vagy akár erőteljesebb piaci jelenlétet. A programban való részvétel értéke valójában 1-3 millió forint, de a teljes szolgáltatást ingyenesen vehetik igénybe a cégek. A jövő év elejétől pedig dedikált forrás áll majd a programban részt vevők rendelkezésére, hogy azokat a fejlesztéseket, amelyek szükségszerűségére fény derül a program során, meg is tudják valósítani.
A program négy részből áll, regisztrációval és szervezet-azonosítással kezdődik, majd a kkv 72 órán belül személyes tanácsadót is kaphat. A demonstrációs látogatások során ipar 4.0 alapú menedzsmentszemlélettel, üzleti megoldásokkal és technológiákkal ismerkedhetnek meg, amelyekhez öt mintagyár és egy technológiai központ áll rendelkezésre. Kitölthet a résztvevő önértékelési kérdőívet, amely visszacsatolást ad neki, hogy a cég milyen érettségi fázisban tart. Ezt egy felkészítési szakasz követi, amely során személyes konzultáció és helyszíni értékelés után visszacsatolást kapnak a cégek. Majd személyes konzultáció kezdődik arról, hogy milyen irányba szeretne menni a vállalkozás, és hogy tud eljutni a kitűzött célig.
A tervezési fázisban a vállalkozások számára fejlesztési terv készül, a cégek a tanácsadókkal közösen a célt, stratégiát, megvalósítást és ellenőrzést struktúrában állítják össze. A cél az, hogy aki részt vesz a projektben, és fejlesztési tervet kap kézhez, az kapjon forrást is a megvalósításhoz. Koltai Zoltán szerint azt kell látniuk a cégeknek, hogy gyors nyereség és megtérülés érhető el, és nem feltétlenül van szükség nagy beruházásra, elég kis lépésekben elindulni az innovációkkal.