Üzleti sikert hozhat az innováció
Csak azok a cégek fejlődnek hatékonyan, amelyek képesek a jövő technológiai kihívásaira válaszokat találni – mondja Szilassy László, a Gamma Digital ügyvezetője annak kapcsán, hogy cégük a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel közös pályázatot nyert önvezető robottargoncák fejlesztésére.

 

Magyarországon és a visegrádi országokban az egy év alatt bejegyzett új szabadalmak száma egymillió főre jutóan az EU-átlag fele-harmada. Ez egyrészt következménye a nyugat-európai országokban aktívabb kutatói-fejlesztői tevékenységnek, részben pedig annak is tulajdonítható, hogy a külföldi tulajdonú vállalkozások – még abban az esetben is, ha Magyarországon folytatnak kutatói bázistevékenységet – a vállalkozás honos országában, vagy a vállalat bejegyzési helyén jelentik be inkább az új szabadalmakat. Jelenleg Magyarországon a többi visegrádi ország átlagánál is alacsonyabb a nemzeti szabadalmi hatósághoz évente bejegyzett szabadalmak száma – derült ki a Magyar Nemzeti Bank tavaly októberben első alkalommal kiadott versenyképességi jelentéséből.

Pedig az innováció és a kutatás-fejlesztés gazdaságra gyakorolt hatását vizsgáló szakértők szerint ma már nem a források elérhetősége, sokkal inkább a projektek sikeressé és anyagilag kifizetődővé tétele a legnagyobb kihívás. A számok azt mutatják, hogy a 2008. évi mélyponthoz képest viszonylag bőségesek a kutatás-fejlesztésre és innovációra fordítható hazai és uniós források. Idén januártól egy 61 milliárd forintos keretösszegből kifejezetten a magyar mikro- és kisvállalkozások innovációs tevékenységét kívánja ösztönözni a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap: a vállalkozások innovációs tevékenységét 30 milliárd forint, a kutatói-ipari együttműködéseket 31 milliárd forint keretösszegű pályázatokkal támogatja.

Elsősorban nem a cégméret, hanem a know-how számít

A már említett szakértői vélekedések szerint Magyarország innovációs teljesítményének javulását leginkább az hátráltatja, hogy a kis- és közepes vállalkozások csak szerény mértékben tudnak az innovációs folyamatokba bekapcsolódni, illetve nem jönnek létre nagy számban innovációra alapított kisvállalkozások. Jóllehet az OPTEN adatai szerint a kutató cégek nagyrészt ebből a vállalati körből kerülnek ki. Az is szembeötlő, hogy az elmúlt években – talán a gyógyszer- és autóipart kivéve – az új generációs gondolkodásmódot képviselő startupok világából sem érkeztek olyan fejlesztések, amelyekre a hagyományos iparágakban dolgozó vállalatvezetők felkapták volna a fejüket.

 

Szilassy László: "csak azok a cégek fejlődnek, amelyek képesek a jövő technológiai kihívásaira válaszokat találni"

 

 

 

– Ennek talán az az egyik oka, hogy a startupok nem kifejezetten B2B irányba fejlesztenek. Üzleti modelljük, gondolkodásmódjuk is alapvetően eltér a megszokott vállalati folyamatokhoz képest: többségük szoftver- vagy alkalmazásfejlesztéssel foglalkozik, de az európai törvények nem teszik lehetővé szoftver szabadalmaztatását, ezért gyakran a termékkel együtt a startup értékesítése a cél. Egy kis és közepes cég, vagy akár egy multinacionális vállalat esetében is sokkal egyszerűbb egy technológia vagy szabadalom megvásárlása, mint egy komplett vállalkozás integrálása – hívta fel a figyelmet Szilassy László, a Gamma Digital ügyvezetője. Az évi kétmilliárd forintos éves árbevételű, ipari automatizálással, szabályozástechnikával és rendszer-integrációval foglalkozó magyar tulajdonú vállalkozás ugyanakkor jó példa arra, hogy a rendelkezésre álló kutatás-fejlesztési források felhasználásával, speciális szaktudás birtokában lehetséges egyedülálló innovatív megoldások létrehozása az ipari felhasználók számára is.

– A tudás érdekékben sok munkát kell befektetni, mert csak azok a cégek fejlődnek, amelyek képesek a jövő technológiai kihívásaira válaszokat találni. A mérnökök alapvető igénye, hogy valami újat hozzanak létre, azonban a hazai viszonyok között egy kis- vagy középvállalatnak ez ritkán sikerül partnerek bevonása nélkül. A pályázati források új utakat is megnyithatnak egy vállalkozás tervei előtt. Összehozhatnak olyan szereplőket, akik a pályázati lehetőségek nélkül nem találnának egymásra. Így például az alapkutatásokban jeleskedő egyetemi kutatóhelyek a vállalati szereplőkkel konzorciumot alakítva képesek egy magasabb tudásszint elérésére – fogalmazott a szakember.

Piacképes termékkel hódíthatnak

Az innováció, az ipari kutatás-fejlesztés mindig kockázatokkal jár. A sikerhez ötlet, kreativitás, kísérletező kedv és persze megfelelő piacismeret szükséges, hiszen a fejlesztés célja piacképes termék létrehozása. A hazai kkv-k e tekintetben talán akkor járnak el helyesen, ha azokat a területeket célozzák meg, ahol nem a nagy tőkeigényű fejlesztések a meghatározók, hanem viszonylag kevés pénz befektetésével és elsősorban a rendelkezésre álló magas szintű mérnöki szaktudást felhasználva érhetnek el eredményeket.

– A Gamma Digital már 8-10 éve foglalkozik önvezető targoncák fejlesztésével. Az elmúlt évek technológiai fejlődése, a szenzorika területén tapasztalható kedvező árváltozások, valamint a logisztikai, gyártás- és raktárközi szállítási feladatokban tetten érhető egyre súlyosabb munkaerőhiány arra késztetett bennünket, hogy a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel együttműködésben további fejlesztésekbe kezdjünk – mondta Szilassy László. A 2017 októberében indult fejlesztéssel a jelenleginél olcsóbb, az alkalmazási környezettel szemben toleránsabb, ezáltal költséghatékonyabb és szélesebb körben alkalmazható megoldások létrehozását tervezi a konzorcium. A rendszer újszerűsége a felhasznált helymeghatározó mérési módszerekben, a mérési eredmények intelligens összehangolásában, valamint a targoncák által használt flottaszintű útvonalválasztó és terheléselosztó eljárásokban rejlik.

 

 

A konzorciumot vezető Gamma Digital célja olyan vezető nélküli targoncaflotta irányító megoldás és prototípus kidolgozása, amely jelenleg még ezen az alkalmazási területen nem áll rendelkezésre. Ilyen például a vegyes szenzorparkra alapozott, például rádiófrekvenciás, lézeres és gépi látásra egyszerre épülő helymeghatározás, mely bel- és kültérben egyaránt biztosítja a megkövetelt pontosságot, egyenetlen talajon mozogva is, így egyazon jármű tud beltérből szabadba, majd akár újra beltérbe árut szállítani.

Szintén újdonság a flottaszintű tudásmegosztáson alapuló útvonaltervező eljárás, mely a futási idők mellett a padlózat nyomásterhelésének egyenletes elosztására is figyel a padlózat és a targonca kerekeinek védelme érdekében, jelentősen csökkentve az üzemeltetési és karbantartási költségeket. A járművek magas szintű biztonsági rendszere gyakorlatilag kizárja az ütközéseket, védve ezzel a szállított terméket, a berendezéseket és a testi épséget. Az automata üzemnek köszönhetően nem történik hibás szállítás, ami különösen a gyártóüzemekben történő alkalmazás esetén fontos szempont.

Szilassy László a projekttel kapcsolatos várakozásairól szólva hangsúlyozta: abban bíznak, hogy a rendelkezésükre álló hároméves időtartam alatt olyan szabadalmak is létrejöhetnek, melyek további fejlesztési lehetőségek és egyben üzleti eredmények alapját képezhetik. Az elmúlt évben az Ernst & Young Év üzletembere egyik különdíjat elnyerő cégvezető hozzátette, hogy bár a program elején tartanak, már most keresik azokat a cégeket, amelyek Magyarországon vagy külföldön alkalmazni tudják majd az általuk fejlesztett önvezető targoncákat és irányítási rendszerüket.

Alanyi jogon járó ösztöndíjat adna a gyáriparosok szövetsége
Új javaslattal állt elő a hazai szakképzés megújítására a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége. A német duális szakképzés 2030-ig tartó, megújított rendszerét tekintették irányadónak a több mint két évig tartó munka során.
Tűt a szénakazalban – RTLS megoldással
Az elmúlt években már nélkülözhetetlenné vált a logisztika minden ágában a logisztikai egységek (dobozok, ládák, raklapok stb.) vonalkódos vagy RFID azonosítókkal való ellátása és az azonosítók használatával az ellátási láncban való folyamatos követésük.
Sebezhető adatokból áll emberi énünk
Informatikai biztonságról ma már egyre szélesebb körben beszélünk - egészen a gyermekeinket és a családunkat fenyegető veszélyektől a social media profilunk adataival való visszaélésen át a vállalati információk megóvásáig.
Soha ennyi és ilyen öreg autó nem volt a magyar utakon
A Bosch megbízásából a Medián ismét elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati szokásait feltérképező felmérését.
Kevesen látják vállalkozásukat technológiai úttörőnek
A kis-és középvállalatok üzleti potenciáljának felmérésére országos reprezentatív kutatást készített az UniCredit Bank az Inspira Research segítségével az 51-1500 millió Ft éves árbevétellel rendelkező cégek körében.