Természetesen viselkedő automatizált járművek
Az autók jövőbeni önálló közlekedéséhez a járművek pozíciójának nagypontosságú digitális térképeken való meghatározása szükséges.

 

Ezt teszi lehetővé a Bosch útazonosítása, amely a radar- és video-érzékelők információit, valamint a járművek mozgási adatait használja fel, hogy az autók helymeghatározását, illetve irányítását szolgáló további szintekkel bővíthesse a jelenlegi navigációs térképeket. Ezek a kiegészítő szintek a jelenleg használt térképformátumokkal kompatibilisek.

Míg egyelőre az útazonosítás kezdeti kiépítéséhez generálnak adatokat, a tervek szerint 2023-tól ez a rendszer már az első járműves szolgáltatások formájában is rendelkezésre állhat és folyamatosan újabb információkkal bővülhet. Az újabb térképszintek erősségei különösen a 2-es szintű és afeletti funkciók működésében érzékelhetők, de alacsonyabb fokozatokban, már az 1-es szinttől is kínálnak előnyöket.

A jármű környezetének „digitális ikertestvére”

Ebben a Volkswagen Golf 8 családnak vezető szerepe van Európában, de a tervek szerint további modellek is követik majd. A rendszer működése során a járműflotta környezetérzékelői segítségével menet közben információt gyűjt a különböző objektumokról, például közlekedési táblákról, szalagkorlátokról, útpadkákról vagy épp a forgalmi sávok útburkolati jeleiről. A járművek az adatokat – azaz az egyes térképszintekhez szükséges információt – a Volkswagen felhőszolgáltatásán (VW Cloud) keresztül névtelenül küldik el a Bosch-felhőbe (Bosch Cloud), ahol ezek alapján születik meg az útazonosítás, a valós környezet egyfajta „digitális ikertestvére”.

 

A pillanatnyi tartózkodási hely precíz meghatározása érdekében a jármű rendszere valós időben veti össze a környezeti érzékelők által szolgáltatott információkat a digitális ikerrel. (Fotó: Bosch)

 

A Bosch útazonosítás rendkívül pontos helymeghatározást tesz lehetővé a járművek számára. A pillanatnyi tartózkodási hely precíz meghatározása érdekében a jármű rendszere valós időben veti össze a környezeti érzékelők által szolgáltatott információkat a digitális ikerrel. Ez az összehasonlítás biztosítja az autók számára, hogy a nagypontosságú térképhez viszonyítva deciméter-pontossággal helyezkedhessenek el az éppen igénybe vett forgalmi sávban. A radar alkalmazása még olyan kedvezőtlen időjárási körülmények között is lehetővé teszi a megbízható lokalizációt, mint a köd, az eső és a hó, amikor a környezet kamerás érzékelése korlátozott vagy akár nem is kivitelezhető.

Az útazonosítás az automatizált vezetésű járművek kényelmesebb és biztonságosabb oldal- és hosszirányú irányítását is lehetővé teszi, mivel nemcsak a környezeti objektumokról tartalmaz információt, hanem az útgeometriáról, a forgalmi sávok vonalvezetéséről, a közlekedési táblákról, illetve a sebességkorlátozásokról, sőt az egyes helyekre jellemző vezetési stílusról is. Hogyan közelít meg az ember egy kanyart, mikor lép a fékre útkereszteződéshez közeledve vagy épp hogyan vált sávot a bekanyarodáshoz?

A szolgáltatás olyan mozgási adatokat használ fel ezek megválaszolására, mint a sebesség, a kormányzási szög és a kerékfordulatszám. Ezeket az információkat az útazonosítás a jövőben a járművek rendelkezésére bocsáthatja, így támogatja az automatizált vezetés lehető legtermészetesebb, legkényelmesebb és legbiztonságosabb élményét – a Bosch és a Volkswagen pedig minden egyes megtett kilométerrel közelebb kerül ennek a megvalósításához.

Kizárólag e-mobilitással foglalkozik a Schaeffler új szombathelyi gyára
Az új üzemben 15 ezer négyzetméteren folyik az elektromosmotor-alkatrészek- és rendszerek fenntartható gyártása.
A cégek többsége nehezen állna talpra egy kibertámadás után
A zsarolóvírusok jelentette állandó fenyegetés, valamint a feltörekvő technológiák, például a felhőalapú alkalmazások, a Kubernetes-tárolók és a mesterséges intelligencia használata számos adatvédelmi kihívást állít a vállalkozások elé.
Zöldülés előtt a világháló
A környezeti terhelés csökkentését célzó intézkedések a gazdaság és a mindennapi élet legtöbb területén állandó témává váltak az elmúlt években. 2025-re az informatikai szektor számára is a fenntarthatóság kérdésköre lesz az egyik legfontosabb prioritás.
Jövőorientált energetikai automatizáció
Az alacsony szén-dioxid kibocsátású energiatermelésre történő átállás nagy kihívások elé állítja az energiaipart: a célok eléréséhez nem lesz elegendő az erőművek és alállomások automatizálása és folyamatos felügyelete.
A beléptetőkártyás munkaidő-nyilvántartás adatvédelmi alapszabályai
A COVID-19 jelentős változást hozott az irodahasználati szokásokban, melynek következtében hosszabb távon az úgynevezett hibrid munkavégzés hódíthat teret. De felmerülhet a kérdés, hogy miként tartható be, hogyan ellenőrizhető az irodai jelenlét egy ilyen rendszerben.