Stratégiai jelentőségű a robotika az autóiparban
A magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 2017-ben. A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése szerint a további növekedésnek az egyre nagyobb kihívást jelentő munkaerőhiány szabhat csak gátat.

 

A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése alapján a magyar járműipar számára 2017 a növekedés éve volt, a válaszadók negyede kétszámjegyű árbevétel-bővülésről számolt be 80 százalék feletti kapacitáskihasználtság mellett. Az árbevétel-változás főbb oka az eladott termékek volumenének változása (49%), az új termékek bevezetése (32%), illetve a gyártott termékek eladási árának változása (14%) volt. A magyar autóipar pozitív tendenciái a kutatásban részt vevő vállalatok árbevétel adatai mellett a munkavállalói létszám tekintetében is megmutatkoznak, a válaszadók 44 százaléka öt százaléknál nagyobb bővülésről – ezen belül 22 százalék kétszámjegyű emelkedésről – nyilatkozott.

Növekedési várakozások

A közeljövő várakozásai még 2017-hez képest is pozitívak, a felmérést kitöltő vállalatok közel kétharmada öt százaléknál nagyobb árbevétel-növekedést valószínűsít 2018-ra. A bizakodó kilátások többek között a bővülő ügyfélkörre is visszavezethetők, a megkérdezettek 20 százaléka megkötött szerződéssel rendelkezik egy új OEM-mel vagy Tier 1 megrendelővel, míg további 38 százalék valószínűsít gyarapodást jelenleg folyó tárgyalásokra alapozva.

„A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen – összhangban a globálisan és a régióban is tapasztalható trendekkel – a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78 százaléka értékelte veszélyforrásként ezt a faktort. A válaszadók közel fele számára további kockázatot jelent az OEM-ek irányából tapasztalható nyomás. Több mint 30 százalékukat érinti a vevőkért folytatott fokozódó verseny, valamint a lassuló növekedés a fejlett piacokon” – foglalta össze Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az OEM-ek részéről erős elvárásként jelenik meg a jelenleg gyártott termékek árának csökkentése, ezt a válaszadók 80 százaléka fokozódó nyomásként éli meg. További terhet jelent a megrendelésállomány rugalmas változása (42%), hasonló mértékben probléma az ár- és költségkalkulációk megosztása az OEM-ek képviselőivel, illetve a nagyobb kedvezmények elvárása az OEM-ek részéről új szerződéskötés esetén (36%).

A jövő a kutatás-fejlesztésben rejlik?

A válaszadók negyede már jelenleg is használ olyan ipar 4.0 megoldásokat mint az M2M, az IoT, a connected cars és a mesterséges intelligencia, míg a többség középtávon számít arra, hogy különböző tevékenységi területein – jellemzően a k+f-ben, a termelésben vagy a logisztikában – megjelennek az új technológiák. A jövő fontos autóipari trendjei közé tartoznak a mobilitás megváltozása, a közösségi autóhasználat terjedése, a magántulajdonú autók használati szokásainak változása, illetve az önálló autós közlekedés lehetőségének kinyílása új célcsoportok számára.

 


A kutatás eredményei alapján az autóipari trendekkel összefüggésben a robotika az a technológia, amely öt éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók több mint 60 százaléka számára Magyarországon. Pozitív előjelnek tekinthető, hogy a megkérdezett vállalatok 13 százaléka mérlegeli egy helyi k+f központ létrehozását.


 

„A beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán, az innováció elősegítésen ahhoz, hogy megfeleljenek a kereslet és a követelmények növekedésének. Azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatás-fejlesztési igényű hagyományos termékeket gyártanak, már rövid távon is piacvesztéssel kell számolniuk” – fejtette ki Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

A legnagyobb kockázatot a munkaerőhiány jelenti

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a képzett szakemberek iránti kereslet, a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést. A kialakult helyzetre a válaszadó cégek 80 százaléka fizetésemeléssel, 64 százaléka saját képzési programokkal, karrierfejlesztéssel reagál. A felmérésben részt vevő vállalatok közel fele alkalmaz külföldi munkavállalót, mert a magyar piacról már nem tudja felvenni a szükséges mennyiségű munkaerőt. A beszállítókat egyre inkább foglalkoztatja a robotizáció azokban a munkakörökben, ahol gépekkel helyettesíthetők az alacsony hozzáadott értékű munkakörök.

„A magyar járműipar akkor tud régiós szinten versenyképes maradni, ha növeli a hozzáadott értékét és minél több innovációs és k+f tevékenységet tud az országba vonzani. Ehhez szorosan kapcsolódik az innovációt támogató gazdasági környezet és a kedvező adózási feltételek megteremtése. Szintén kulcsfontosságú a versenyképes tudással rendelkező szakemberek képzése, a munkaerő mobilitásának ösztönzése, illetve a szakmunka elismertségének növelése” – összegezte Végh Bálint.

Adatelemzés a HR-folyamatokban
Ahhoz, hogy a jövő dolgozói számára a munkahely ne csak a munkavégzés színtere legyen, hanem tehetségük és adottságaik kiaknázásnak támogatója is, a munkáltató kezében számos eszköz van.
Önvezető autó, robotdoktor? Jöhet!
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben.
A hálózatosodás lesz a jövő gyárának "gőzgépe"?
Európában szinte nem létezik magára valamit is adó iparvállalat, melynek ne lenne saját elgondolása az ipar 4.0 néven emlegetett negyedik ipari forradalomról.
A vállalatoknak mindennél fontosabb az IT biztonság
Az Oracle legújabb, technológiai trendeket vizsgáló felmérése szerint az üzleti vezetők az adatvédelmet tekintik elsődleges, a közeljövőben megoldandó ügyüknek minden más nagyszabású IT fejlesztéssel szemben.
Mesterséges intelligencia ellenőrzi a távvezeték-hálózatot
A mesterséges intelligenciát gyakorlatilag bárminek a felismerésére be lehet tanítani. Ha kell, az elektromos távvezetékek részegységeit, hibáit is megtalálja. Az E.ON-nak pedig pont erre van szüksége.