Stratégiai jelentőségű a robotika az autóiparban
A magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 2017-ben. A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése szerint a további növekedésnek az egyre nagyobb kihívást jelentő munkaerőhiány szabhat csak gátat.

 

A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése alapján a magyar járműipar számára 2017 a növekedés éve volt, a válaszadók negyede kétszámjegyű árbevétel-bővülésről számolt be 80 százalék feletti kapacitáskihasználtság mellett. Az árbevétel-változás főbb oka az eladott termékek volumenének változása (49%), az új termékek bevezetése (32%), illetve a gyártott termékek eladási árának változása (14%) volt. A magyar autóipar pozitív tendenciái a kutatásban részt vevő vállalatok árbevétel adatai mellett a munkavállalói létszám tekintetében is megmutatkoznak, a válaszadók 44 százaléka öt százaléknál nagyobb bővülésről – ezen belül 22 százalék kétszámjegyű emelkedésről – nyilatkozott.

Növekedési várakozások

A közeljövő várakozásai még 2017-hez képest is pozitívak, a felmérést kitöltő vállalatok közel kétharmada öt százaléknál nagyobb árbevétel-növekedést valószínűsít 2018-ra. A bizakodó kilátások többek között a bővülő ügyfélkörre is visszavezethetők, a megkérdezettek 20 százaléka megkötött szerződéssel rendelkezik egy új OEM-mel vagy Tier 1 megrendelővel, míg további 38 százalék valószínűsít gyarapodást jelenleg folyó tárgyalásokra alapozva.

„A növekedési kilátásokat veszélyeztető kockázatok között első helyen – összhangban a globálisan és a régióban is tapasztalható trendekkel – a képzett munkaerő hiánya áll, a kitöltők 78 százaléka értékelte veszélyforrásként ezt a faktort. A válaszadók közel fele számára további kockázatot jelent az OEM-ek irányából tapasztalható nyomás. Több mint 30 százalékukat érinti a vevőkért folytatott fokozódó verseny, valamint a lassuló növekedés a fejlett piacokon” – foglalta össze Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának menedzsere.

Az OEM-ek részéről erős elvárásként jelenik meg a jelenleg gyártott termékek árának csökkentése, ezt a válaszadók 80 százaléka fokozódó nyomásként éli meg. További terhet jelent a megrendelésállomány rugalmas változása (42%), hasonló mértékben probléma az ár- és költségkalkulációk megosztása az OEM-ek képviselőivel, illetve a nagyobb kedvezmények elvárása az OEM-ek részéről új szerződéskötés esetén (36%).

A jövő a kutatás-fejlesztésben rejlik?

A válaszadók negyede már jelenleg is használ olyan ipar 4.0 megoldásokat mint az M2M, az IoT, a connected cars és a mesterséges intelligencia, míg a többség középtávon számít arra, hogy különböző tevékenységi területein – jellemzően a k+f-ben, a termelésben vagy a logisztikában – megjelennek az új technológiák. A jövő fontos autóipari trendjei közé tartoznak a mobilitás megváltozása, a közösségi autóhasználat terjedése, a magántulajdonú autók használati szokásainak változása, illetve az önálló autós közlekedés lehetőségének kinyílása új célcsoportok számára.

 


A kutatás eredményei alapján az autóipari trendekkel összefüggésben a robotika az a technológia, amely öt éven belül stratégiai fontosságú lesz az autóipari beszállítók több mint 60 százaléka számára Magyarországon. Pozitív előjelnek tekinthető, hogy a megkérdezett vállalatok 13 százaléka mérlegeli egy helyi k+f központ létrehozását.


 

„A beszállítóknak intenzíven kell dolgozniuk a termelés hatékonyságának folyamatos javításán, az innováció elősegítésen ahhoz, hogy megfeleljenek a kereslet és a követelmények növekedésének. Azoknak az autóipari beszállítóknak, amelyek kis kutatás-fejlesztési igényű hagyományos termékeket gyártanak, már rövid távon is piacvesztéssel kell számolniuk” – fejtette ki Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

A legnagyobb kockázatot a munkaerőhiány jelenti

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a képzett szakemberek iránti kereslet, a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak elvállalni egy megrendelést. A kialakult helyzetre a válaszadó cégek 80 százaléka fizetésemeléssel, 64 százaléka saját képzési programokkal, karrierfejlesztéssel reagál. A felmérésben részt vevő vállalatok közel fele alkalmaz külföldi munkavállalót, mert a magyar piacról már nem tudja felvenni a szükséges mennyiségű munkaerőt. A beszállítókat egyre inkább foglalkoztatja a robotizáció azokban a munkakörökben, ahol gépekkel helyettesíthetők az alacsony hozzáadott értékű munkakörök.

„A magyar járműipar akkor tud régiós szinten versenyképes maradni, ha növeli a hozzáadott értékét és minél több innovációs és k+f tevékenységet tud az országba vonzani. Ehhez szorosan kapcsolódik az innovációt támogató gazdasági környezet és a kedvező adózási feltételek megteremtése. Szintén kulcsfontosságú a versenyképes tudással rendelkező szakemberek képzése, a munkaerő mobilitásának ösztönzése, illetve a szakmunka elismertségének növelése” – összegezte Végh Bálint.

Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.
Ajándék kulcsok a gépi képalkotó és azonosító termékekhez
A Cognex kedvező áron kínált gyártásautomatizálási megoldásai segítik a vállalatokat termékeik minőségének javításában, a termelési hibák kiküszöbölésében, valamint a gyártási költségek csökkentésében.
A jövő vezérlőközpontja
A DynaGridCenter projekt keretében a Siemens a tudomány és a kutatás területén aktív partnerekkel együttműködve fejlesztette ki az elektromos hálózati vezérlőközpontok következő generációját.
Ipari érintőképernyős táblaszámítógépek új generációja
Mára ezek az eszközök egy magasabb fejlettségi fokra jutva már nem csak okoskijelzőként, hanem – egyes vezérlési feladatok átvételével – önálló központi egységként is használhatók.
Műszaki webáruház integrálása a beszerzési folyamatokba
Az ipari e-beszerzések – hasonlóan a hazai kiskereskedelmi vásárlásokhoz –, exponenciális növekedést mutatnak, legyen szó az átlagos kosárértékről, a cégek nettó forgalmáról vagy éppen az elektronikus beszerzést preferáló munkatársak számáról.