Soha ennyi és ilyen öreg autó nem volt a magyar utakon
A Bosch megbízásából a Medián ismét elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati szokásait feltérképező felmérését.

 

A kutatás hiánypótlónak tekinthető, mivel máshol nem fellehető adatokat szolgáltat ezekben a témakörökben. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy ezt a felmérést kétévente, 2008 óta, azaz egy évtizede elkészítik. A kutatásnak köszönhetően hiánypótló adatok és tendenciák rajzolódnak ki a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatban. A 2018-as adatgyűjtés a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készült, a minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakosságra.

Az elmúlt hat évben folyamatosan nőtt a magyar utakon futó autók száma, az idei első fél évben elérve a 3,58 millió darabot. Az autóállomány dinamikus bővülését mutatja, hogy a tavalyi egész éves 272 ezres új üzembe helyezés után – amely tartalmazza az import használtautókat is – idén már az első félévben 150 ezer autót regisztráltak. A magyar háztartások 46 százaléka rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások 2-3 százaléknyi töredékében található – derül ki a felmérésből. 11 éve emelkedik a hazai autópark átlagéletkora: a kutatási adatok alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél.

A budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba

Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az új autó vásárlások tartós visszaesése az oka. Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az új-autópiac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest. Az autók átlagos életkora a magasabb státuszú csoportokban – budapestiek, magasabb jövedelműek, diplomások – a legalacsonyabb, de egyikben sem egyszámjegyű.

Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek és az érettségizettek és a falun élők körében. Kisebb mértékű csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető.

Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.
Ajándék kulcsok a gépi képalkotó és azonosító termékekhez
A Cognex kedvező áron kínált gyártásautomatizálási megoldásai segítik a vállalatokat termékeik minőségének javításában, a termelési hibák kiküszöbölésében, valamint a gyártási költségek csökkentésében.
A jövő vezérlőközpontja
A DynaGridCenter projekt keretében a Siemens a tudomány és a kutatás területén aktív partnerekkel együttműködve fejlesztette ki az elektromos hálózati vezérlőközpontok következő generációját.
Ipari érintőképernyős táblaszámítógépek új generációja
Mára ezek az eszközök egy magasabb fejlettségi fokra jutva már nem csak okoskijelzőként, hanem – egyes vezérlési feladatok átvételével – önálló központi egységként is használhatók.
Műszaki webáruház integrálása a beszerzési folyamatokba
Az ipari e-beszerzések – hasonlóan a hazai kiskereskedelmi vásárlásokhoz –, exponenciális növekedést mutatnak, legyen szó az átlagos kosárértékről, a cégek nettó forgalmáról vagy éppen az elektronikus beszerzést preferáló munkatársak számáról.