Robotalapú automatizálás a szerelőcsarnokban
Az Európában piac- és technológiavezető Neue Halberg-Guss GmbH 2250 dolgozója a cég saarbrückeni és lipcsei telephelyein forgattyústengely-házakat, és hengerfejeket gyárt öntöttvasból készített ipari motorokhoz és öntött forgattyús tengelyekhez.

 

A termékpaletta a személygépkocsikhoz kínált filigrán háromhengeres blokkoktól a nagy űrtartalmú, haszongépjárművekhez használható V8 gépcsoportokig terjed. Mindezt gömbgrafitos öntöttvas csapágyalagutak és alumínium alaplemezek egészítik ki. A cég ügyfelei között olyan neves személygépkocsi- és haszongépjármű-gyártók találhatóak, mint például a Volkswagen, a Daimler, a BMW, az Audi, az MAN, a Scania vagy az Iveco.

A vállalat a forgattyúház-magcsomagok szereléséhez automatizált megoldást keresett saarbrückeni üzemébe a szerelés teljes folyamatára kiterjedően. „Tapasztalt és szakértő fejlesztő partnerként a termékötlettől egészen a sorozatgyártásra kész termék elkészítéséig elkísérjük ügyfeleinket. Ennek során különleges követelmény, hogy a magcsomagokat úgy alakítsák ki, hogy azok teljesen automatikusan legyenek szerelhetők” – magyarázza Peter Koch, a Neue Halberg-Guss projektvezetője.

A robotalapú automatizálás a legrugalmasabb, legtermelékenyebb és minőségileg legjobb megoldás. A forgattyúház-magcsomagok szereléséhez legfeljebb három különböző robotméret használható. Ezeket egyfelől optimálisan fel kell szerelni az öntödei környezet által támasztott speciális feltételekhez, másfelől rendkívül helytakarékos és kompakt cellakoncepciót kell lehetővé tenniük.

Minden feladathoz a megfelelő KUKA robot

Huszonöt KUKA robot gondoskodik a szerelési műveletek rendkívül precíz, teljesen automatikus végrehajtásáról. A szerelési folyamatban az első robotok a KR Quantec Foundry robotok. Ezek először kiveszik a maglövő gépből a teljes magkészletet – amely a vízköpenyből, a kiegyenlítő tengelyekből, a csatornamagokból, a vízpumpamagból, a termosztátmagból, a kerékmagból, a forgattyúházmagokból és egy alapzati magból áll –, majd lehelyezik azokat a forgóasztalokra.

 

 

Ezt követően az asztalok 180 fokkal elfordulnak a KR 5 arc robotokhoz. A rugalmas KR 5 arc és KR Agilus robotok a következő alkatrész-összeszerelési és sorjamentesítési műveletsorban jutnak szerephez – a fejnél, oldalt a talapzatnál és álló helyzetben egyaránt. Sorjamentesítik és a helyére teszik a termosztátmagot, továbbá rendkívül precíz furatokat készítenek a vízpumpára, a kerék- és forgattyúházra, a vízköpenymagra, valamint a forgattyúházmagra és az alapzati magra.

Miután mindkét forgóasztal visszatért eredeti helyzetébe, három további, a KR Quantec sorozathoz tartozó KUKA robot felveszi az egyes magokat, és áthelyezi azokat egy másik, alkatrészszerelésre szolgáló forgóasztalra. Egy újabb 180 fokos elfordulás után két további KR 300 robot lehelyezi a készre szerelt csomagot. A következő robot elveszi a csomagot, és azt a rögzített csavarozó állomáshoz viszi.

 

 

A csavarozás befejeztével a hattengelyes egy további forgóasztalra helyezi a csomagot, amely a készre szerelt csomagot a tűzálló bevonatot felhordó cellához forgatja. Az ide érkező csomagot egy KR 300 robot felveszi és a tűzálló bevonatba meríti. Itt a rendszer elfordítással és forgatással biztosítja a tűzálló bevonat egyenletes felhordását, majd hagyja, hogy a csomag lecsepegjen. Ezután a tűzálló bevonattal ellátott csomag visszakerül a forgóasztalra, majd ismét elfordul 90 fokkal a kézi ellenőrző állomáshoz.

A gépkezelő általi engedélyezés után a robotcsoport utolsó tagja felveszi a magcsomagokat és egy nyolc tárolóhelyes polcra helyezi őket. Amikor már e helyek mindegyike nedves, tűzálló bevonattal ellátott magcsomagokkal van feltöltve, a polcok a szárítókemencébe kerülnek, mielőtt a késztermékek elfoglalják helyüket a magasraktárban.

Akár egy zenekar

A KUKA átfogó robotkínálatával úgy a különböző műveleti lépésekhez, mint az egyes robotok működésének összehangolásához megfelelő megoldásokat kínált. A Neue Halberg-Guss üzemében a 25 robot olyan harmóniában működik együtt, mint egy zenekar. A forgattyúház-magcsomagokat összesen tizenkét KR 300 R2500 ultra F, tizenegy KR 5 arc és két KR 6 R900 sixx szereli 2013 óta teljesen automatikusan.

 

 

A KR 300 R2500 ultra F robotokkal a Neue Halberg-Guss valódi öntödei szakértőkre bízza magát. A KR Quantec ultra termékcsalád robotjai nagy teherbírásukkal, kiemelkedő teljesítményükkel és karcsú felépítésükkel tűnnek ki piaci versenytársaik közül. Ideális alkalmazási területük a nehéz részegységek mozgatása és a nagy pontosságú megmunkálás. Az öntödei kivitelű robotok sav- és lúgálló F kézzel rendelkeznek, amely ellenálló a szennyeződésekkel és porral szemben, és rövid ideig akár 180°C-os hőmérsékleten is használható.

A KR 5 arc robotok és a KR Agilus modellek a szerelési folyamat során nagy precizitásról, rugalmasságról és gyorsaságról tesznek tanúbizonyságot. A kisrobotok szegmensét és a kis teherbírású kategóriát képviselő robottípusok különösen helytakarékosan építhetők be kompakt cellakoncepció megvalósításával. Jelenleg a robotzenekar rendszerenként mintegy 400 magcsomagot szerel össze egy-egy műszakban. A gyártási költségek jelentős csökkentésén túlmenően a robotalapú automatizálási megoldás az összeszerelt forgattyúház-magcsomagok tartósan kiváló minőségét is garantálja.

Felhőalapú felügyelet a gyártóberendezések számára
Az RFID olvasófejek adatai az IoT átjárón keresztül kerülnek a Neoception felhőbe, ahonnan bármikor elérhetők.
Az algoritmusnak elég volt egy másodperc
A Kaliforniai Egyetem kutatói által létre hozott mesterséges intelligencia valamivel több mint egy másodperc alatt kiforgatta a Rubik-kockát.
Valós idejű adatokkal optimalizálható az élettartam
Az akkumulátorok hosszabb élettartama érdekében a Bosch új felhőalapú szolgáltatásokat fejleszt, melyek kiegészítik az egyedi gépjárművek akkumulátorvezérlő rendszereit.
Alacsony energiafogyasztású mikrokontrollerek
Az Endrich kínálatában tavasztól elérhető a Gigadevice GD32 mikrokontroller család új tagja, a kimagasló ár/érték arányt képviselő energiatakarékos ARM Cortex-M23 RISC technológiára alapozott GD32E230xx eszköz.
Korszerű csapágy-technológia elektromos járművekhez
A 2019. május 19. és 22. között megrendezett 32. Nemzetközi Elektromos Jármű Szimpóziumon (EVS 32) mutatta be az SKF az elektromos hajtásláncok hatékonyságnövelése érdekében végzett legújabb fejlesztéseit.