Önvezető autók San José utcáin
Kaliforniában hamarosan a mindennapokban is megmutatkozik, hogy milyen az, amikor valóban emberi beavatkozás nélkül, „magától” visz az autó a célállomásunkhoz.

 

Nem tíz, sem öt, de még csak nem is két évet kell várnunk a valódi önvezető autók felbukkanásáig. A tervek szerint ugyanis már 2019 második felében megjelennek a Bosch-technológiát hordozó, Daimlerrel közösen kifejlesztett önvezető személyszállító járművek. Csúnya lenne egyszerűen csak „letaxizni” a Mercedes-Benz S-osztály e különleges példányait, hiszen jobban illik rájuk például a guruló nappali kifejezés. A lemezek alatt rejlő technológia pedig – bár kétségtelenül a legkorszerűbb – egyre inkább a jelent képviseli, semmint egy majdani jövőt. Itt tart most a két vállalat közös technológiája.

 

Jelenleg is a biztonságot célozzák a vezetőasszisztens rendszerek

 

A Daimler és a Bosch tehát közös erővel dolgozik a teljes mértékben automatizált, vezető nélküli rendszerhez szükséges koncepciók és algoritmusok fejlesztésén. A projektben mindkét fél fontos részt vállal, hiszen a Daimler végzi az önvezető rendszer járműbe integrálását. Ehhez rendelkezésünkre bocsátja a szükséges kísérleti járműveket, vizsgálóberendezéseket és tesztflottákat. A Bosch pedig a fejlesztés során specifikálandó komponensekért, az érzékelőkért, a működtető- és a szabályzóegységekért felel. Emiatt a gyáritól már megjelenésükben is némileg eltérnek a projektben résztvevő Mercedes-Benzek. A különbséget a fent felsorolt érzékelők hada okozza, amelyek többek között a vezető helyett „látnak” és teljes biztonsággal mérik fel a jármű környezetét.

 

A táblafelismerés valamennyi táblára kiterjed az önvezető autókban

 

San Francisco utcáin nem, viszont a San Francisco-öböl déli partján, a Szilícium-völgyben fekvő, egymillió lakosú kaliforniai város, San José utcáin gyakran tűnnek majd fel ezek a járművek. Mindkét vállalat ebben a körzetben rendelkezik fejlesztési irodával, így az első utasok a cégek alkalmazottai lehetnek. A 2019-ben induló kísérlet eredményeként a SAE besorolása szerinti legmagasabb, 4. és 5. szintű önvezető járművekként gurulnak az utakra. A Bosch és a Daimler ezekkel a járművekkel alkalmazásalapú, teljes mértékben automatizált és vezető nélküli személyszállítási szolgáltatást vezet be, egyelőre kísérleti jelleggel. Bár az új szolgáltatás San Joséban indul, tesztcélokra a Daimler és a Bosch saját infrastruktúráját éppúgy használja, például a németországi tesztpályákat.

 

A pedálok kezelése után a kormányzás „automatizálása” jelent meg utoljára a járművekben

 

A tervek szerint nagyon fontos tapasztalatokat szerzünk az önvezető járművekkel a mindennapok során, valódi, élő környezetben. E tapasztalatszerzés kísérleti helyszíne tehát San Joséban a San Carlos út és a Stevens Creek sugárút, vagyis a városközpont és Nyugat-San José városrész közötti fő közlekedési folyosó mentén fekszik. Miért éppen San José? Például azért, mert e városban és környékén 2040-ig bő 40 százalékos népességnövekedést jósolnak. Ez pedig a közlekedés szempontjából is komoly kihívást jelent, és a tervek szerint az önvezető járművek jóval biztonságosabb közlekedést tesznek majd lehetővé. Mindemellett a Daimlerrel együtt e projekttel nem csupán a biztonságot kívánjuk fokozni, hanem a városok forgalmának áramlását is, és egyúttal a jövő közlekedésének egy fontos mérföldkövét tesszük le.

 

A kereszteződéseken áthaladás a jelenleginél jóval gyorsabbá válik önvezető autókkal

 

San José polgármestere, Sam Liccardo szerint a kísérleti projekt megmutatja, hogy az önvezető járművek miként járulhatnak hozzá a jövőbeli szállítási és mobilitási igények jobb teljesítéséhez. Michael Hafner, a Daimler automatizált vezetésért felelős megbízottja pedig elmondta, milyen értékes tapasztalatokat nyerünk majd arról, hogyan kapcsolhatjuk össze a legjobban az önvezető járműveket és a jövőbeli mobilitási szolgáltatások felhasználóit. Hiszen ahogy Stephan Hönle, a Robert Bosch automatizált vezetés üzleti területének alelnöke kijelentette: „Újra kell gondolnunk a városi közlekedést. Az automatizált vezetés a jövőbeli városi közlekedés fontos része.” A 2019-ben induló kísérleti üzem során az önvezető Mercedes-Benz S-osztály személyautókkal nyújtott szolgáltatást kiválasztott felhasználóknak kínáljuk fel. Ennek keretében a felhasználó meghatározott felvevőhelyen beszállhat a biztonsági járművezetővel felügyelt önvezető autóba, és az automatikusan elviszi őt úti céljához.

 

Az S-osztály a márka zászlóshajójaként tökéletes alany a fejlesztésre és tesztelésre

 

Ez az újfajta személyszállítási szolgáltatás képet ad arról, hogyan működhetnek együtt intelligens módon az olyan különböző mobilitási szolgáltatások, mint a járműmegosztás (car2go), a személyszállítási szolgáltatások (mytaxi) és a multimodális platformok (moovel). A jövő évben induló kísérleti szakaszban az is kiderül majd, hogy miként illeszthetők be a teljes mértékben automatizált és vezető nélküli járművek egy multimodális közlekedési hálózatba. A jövőbe mutató technológia a járműmegosztó rendszerek vonzerejét is növeli. A vezetés nélküli közlekedés jóvoltából pedig az emberek számára szabaddá válik az utazással töltött idő. Sőt, a jogosítvánnyal nem rendelkezők számára is új mobilitási lehetőségeket nyit meg az önvezető járművek megjelenése.

 

A Bosch és a Daimler közös járművei a legjobban felszerelt modellekhez képest is különlegesek

 

Szintén lényeges, hogy egyáltalán hogyan vehetnek részt a közlekedésben a kísérleti önvezető járművek. Mindenekelőtt csakis vezetővel. A jogi háttér tekintetében pedig természetesen rendelkezünk a teszteléshez nélkülözhetetlen engedéllyel az illetékes hatóságoktól. A Mercedes-Benz a kaliforniai Sunnyvale régióban már 2014 óta teszteli önvezető járműveit, míg 2016 óta a stuttgarti nagytérségre vonatkozóan is rendelkezik az ehhez szükséges jóváhagyással. Mi pedig a világ első autóipari beszállítójaként már 2013 elején közúton teszteltük – az akkor a SAE 3. szintet teljesítő – önvezető rendszerünket Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fejlődés tehát továbbra is töretlen.

Adatelemzés a HR-folyamatokban
Ahhoz, hogy a jövő dolgozói számára a munkahely ne csak a munkavégzés színtere legyen, hanem tehetségük és adottságaik kiaknázásnak támogatója is, a munkáltató kezében számos eszköz van.
Önvezető autó, robotdoktor? Jöhet!
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben.
A hálózatosodás lesz a jövő gyárának "gőzgépe"?
Európában szinte nem létezik magára valamit is adó iparvállalat, melynek ne lenne saját elgondolása az ipar 4.0 néven emlegetett negyedik ipari forradalomról.
A vállalatoknak mindennél fontosabb az IT biztonság
Az Oracle legújabb, technológiai trendeket vizsgáló felmérése szerint az üzleti vezetők az adatvédelmet tekintik elsődleges, a közeljövőben megoldandó ügyüknek minden más nagyszabású IT fejlesztéssel szemben.
Mesterséges intelligencia ellenőrzi a távvezeték-hálózatot
A mesterséges intelligenciát gyakorlatilag bárminek a felismerésére be lehet tanítani. Ha kell, az elektromos távvezetékek részegységeit, hibáit is megtalálja. Az E.ON-nak pedig pont erre van szüksége.