Önállóan dolgozni korszerű ipari feladatokon
„Egy támogató munkahely meg tudja mutatni, hogy miért hasznos mindaz, amit az egyetemen oktatnak” – folytatódik a PARIPA-program.

 

Milyen módon lehet közelíteni az informatika oktatást és az ITC-cégek igényeit? Miként lehet megmutatni a hallgatóknak, hogy tudásuk a gyakorlatban milyen módon kamatoztatható? A harmadik évfolyamot indító PARIPA (Partnerségben az iparral) hallgatói képzési és ösztöndíjprogram éppen ezeket a célokat szolgálja. A DXC Technology második éve vesz részt a programban, idén ismét fogad hallgatót.

„Amikor a céghez kerültem, a projekttémám még megfoghatatlan volt és nem hittem, hogy egy év alatt biztos tudást szerezhetek. De a csapat terelgetése révén mégis komoly ismeretre tettem szert, így ha a jövőben hasonló projekt érkezik, akkor ahhoz biztos kézzel tudok nyúlni” – mondta Rudokász Tamás, a DXC Technology tavalyi mentoráltja, aki ma már a cégnél dolgozik és lassan az egyetemi tanulmányait is befejezi.

A PARIPA első évfolyama idén januárban végzett: ezzel 11 hallgató fejezte be a munkáját 6 partnercég k+f feladatain. Simon Vilmos, a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék tanszékvezető-helyettese, a program igazgatója szerint a partnercégek és a hallgatók is elégedetten nyilatkoztak a három féléves közös kutatásról és a soft skill műhely nyújtotta személyiségfejlődésről.

„A PARIPA legnagyobb eredményei közé sorolható az, hogy a hallgatók megtanulnak önállóan dolgozni korszerű ipari feladatokon, elsajátítva a szakterület műveléséhez szükséges gyakorlati tudást és professzionális hozzáállást. De amellett, hogy kiváló fejlesztők, kutatók lesznek, emberileg is fejlődnek, megtanulnak csapatban dolgozni, megfelelően kommunikálni és prezentálni, illetve jobban átlátják a szakterületüknél tágabb összefüggéseket is” – mondta a program igazgatója.

Nem csak a szakmáról szól a PARIPA

„A program legfőbb hozzáadott értéke, hogy bekerültem egy olyan közegbe, ahol láttam, hogy ha odateszem magam, akkor produktív tagja tudok lenni a közösségnek. A PARIPA előtt saját magamról nem ez a kép élt a fejemben. Az egyetemen nem éreztem, hogy a helyemen vagyok, aztán jött a program, ami épp azt mutatta meg, hogy de igen, van itt helyem” – mondta Rudokász Tamás, a tavalyi mentorált. Szerinte időmenedzsmentben és priorizálásban is sokat fejlődött az elmúlt egy évben, valamint a szakmai szókincse és a kommunikációs készségei is javultak. „A program nagyon motiválttá tett, rájöttem hogy az a gondolkodásmód és szorgalom, amivel elkezdtem az egyetemet, hosszútávon nem kifizetődő, a PARIPA-program ébresztett rá, hogy nagyon jó produktívnak lenni, és erre mindenkinek más a receptje – az enyém ez a program volt.”

„Kedvezőek a tapasztalataink a tavalyi programmal kapcsolatban, ezért nem is volt kérdés, hogy idén is csatlakozunk. Tamás, a tavalyi mentoráltunk a csapat tagja lett, úgy érezzük, hogy fontos célunkat értük el ezzel: sikerül bekapcsolnunk egy tehetséges fiatalt az általunk kezdeményezett technológiai-innovációs feladatokba” – mondta Czibók Zoltán, a DXC Technology ügyvezetője, aki kiemelte: a konkrét sikeren túl nagyon fontos, hogy olyan aktív együttműködés alakuljon ki az egyetemmel, melynek eredményeként ezt évről évre, programról programra meg tudják ismételni. Az első év tapasztalatai alapján erre komoly esélyt lát.

Idén Makara László, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karán tanuló hallgató kezdi mentoráltként pályafutását a cégnél. „Az általam megpályázott terület az unsupervised gépi tanulás kutatás+fejlesztés. Ez annyit jelent, hogy egy előre nem ismert kimenetelű adathalmazban mintákat keresünk. Erre egy egyszerű példa: egy könyvtáros sok doboznyi könyvet kap, de ezekről nem tudja melyik milyen fajta, hogy kellene őket csoportosítani. A robot elkezdi őket kategorizálni, csoportokra bontja őket, első körben lehet nyelvek alapján, majd ezeket tovább kategorizálja témák szerint és szép lassan felépít egy rendszert magának. Egy ilyen mintakereső roboton fogok dolgozni” – mondta Makara László.

A PARIPA második évfolyamán 14 hallgató kezdte meg a munkát 7 partnercég vezetésével. Az idei, harmadik évfolyamban 9 céges partner (BHE Bonn Hungary, Bosch, Cloudera, DXC Technology, Ericsson, IBM Budapest Lab, NISZ Zrt, Morgan Stanley, Vodafone Magyarország) 16 K+F témájához választotta ki a mentorált hallgatókat.

„Érezhető kihatással van a PARIPA az egyetemi karrieremre is, mert látom hogy miért akarok lediplomázni, mi a célom, hová akarok eljutni a tanulásnak köszönhetően. Egy olyan embernek, aki nem rendelkezik kellő belső motivációval és nem elég fegyelmezett az önálló tanuláshoz, egy támogató munkahely meg tudja mutatni, hogy miért hasznos mindaz, amit az egyetemen oktatnak” – mondta Rudokász Tamás.

7 ezer milliárdot hozhat a mesterséges intelligencia
Elkészült a Kormány Mesterséges Intelligencia (MI) Stratégiája, amely a MI térhódításával jelentkező technikai és a humán-tudomány területére tartozó kérdésekre keres választ.
Megjelent az Eplan Platform legújabb verziója
Február közepétől elérhető az Eplan Platform legújabb, 2.9-es verziója számos új funkciókkal, melyek az alkalmazók munkáját még hatékonyabban támogatják.
Gyártás egyre okosabban
Mind többet költenek a gyártó vállalatok működésük digitális átalakítására – már közel 70 százalékuknál fut valamilyen okosgyár-kezdeményezés, az iparág európai szereplői pedig élenjárnak a mesterséges intelligencia alkalmazásában, tárta fel a Capgemini.
Épül a világ legnagyobb cobotközpontja
32 ezer négyzetméteren épül az a robotikai központ, amely a Mobile Industrial Robots és az Universal Robots 36 millió dolláros befektetésének eredményeként a jövőben a cobotok fejlesztésének és gyártásának központja lesz.
Nem segíti a műszaki szakképzést az új Nemzeti alaptanterv
Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség megítélése szerint az új Nemzeti Alaptanterv ezúttal is figyelmen kívül hagyta a szakmai szervezetek és a gazdasági szereplők véleményét és továbbra sem hagy elegendő időt és teret a gyakorlati kompetenciák, készségek és képességek fejlesztésére.