Mit hoz 2022 a vállalkozások számára?
Az év vége közeledtével az üzleti életben is megkezdődik a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is fenntartásokkal tekintenek a jövőbe, miközben a kis- és középvállalkozások számára gyakran valóban a lét a tét.

 

Költségoptimalizálás, digitális fejlesztések, stabil beszállítói- és ügyfélkör kialakítása – csak néhány feladat, amit most fontosabb megugrani, mint valaha. Melyek lesznek 2022 legégetőbb kihívásai a kkv-k számára és milyen megoldások segíthetnek sikerrel megbirkózni a nehézségekkel? A Brillit.com online üzleti platform szakértői elmondják, mit érdemes átgondolni az évvégi számvetés során. Az Európai Unió piacához hasonlóan hazánkban is a kis- és középvállalkozások adják a cégállomány mintegy 99 százalékát, egyben a bruttó össztermék több mint felét termelik meg és a munkavállalók a 70 százalékát foglalkoztatják.

Ebből adódóan kifejezettem rossz hír, hogy a koronavírus-válság nem csillapodó hullámai éppen ezt a szegmenst érintették leginkább, csak októberben 4300 cég kényszertörlési eljárása indult el hazánkban. A változó és bizonytalan piaci körülmények közép- és hosszútávon is velünk maradnak, a kisebb anyagi- és humanerőforrásokkal, korlátozott mozgástérrel rendelkező kkv-k ellenállóképességét pedig sokkal nagyobb próbatétel elé állítja a válság, mint a stabil hátterű nagyvállalatokét.

Eltűnő beszállítók, digitalizációs kihívások

Míg a multicégek azon gondolkoznak, hogy milyen applikációkkal vagy biztonsági rendszerekkel szereljék fel a vállalatot, vagy éppen milyen felületekre csoportosítsák át az értékesítései büdzsé nagyobb részét a negyedik járványhullám idejére, a kkv-szektor sokkal prózaibb problémákkal szembesül a talponmaradásért folytatott mindennapos küzdelemben.


2022-ben is kulcsfontosságú lesz az piaci környezet hirtelen változásaival szembeni rugalmasság és alkalmazkodókészség, ebben pedig központi szerep jut az üzletfolytonosság biztosításának és a digitális transzformáció felpörgetésének.


Előbbinél a beszállítói és a logisztikai ellátólánc fenntartása lehet a legégetőbb feladat, a bizonytalan üzleti helyzetben ugyanis egyre nehezebb stabil, időre teljesítő és jó minőséget nyújtó szolgáltatót találni, ha pedig kiesik egy láncszem a gépezetből, és nem jut el az ügyfélhez az áru, máris kézzelfogható a veszteség.

Habár a kkv-k körében is egyre népszerűbb hangoztatni a digitalizáció fontosságát, mégis óvatosan vágnak bele, mivel plusz erőforrásokat, nem kevés időt és anyagi ráfordítást igényel az információs technológiák bevezetése a szervezet működésébe. A koronavírus-járvány azonban minden eddiginél világosabbá tette, hogy éppen ez lehet a siker és a túlélés záloga a jövőben.

 

Melyek lesznek 2022 legégetőbb kihívásai a kkv-k számára és milyen megoldások segíthetnek sikerrel megbirkózni a nehézségekkel?

 

„Miközben korábban a kisvállalkozásokban a személyi számítógépek és a vírusírtó számított a technológia csúcsának, ma már lehet látni, hogy egy digitális dokumentumkezelő rendszer, az ügyfél- és partnerkapcsolatok ápolásában közreműködő chatfelület és összességében a rutinszerű folyamatok automatizálása gyakorlatilag forradalmasítani tudja a vállalkozás mindennapi működését, egyben egy másik lényeges kihívásra, a költségoptimalizálásra is választ adhat. A Brillit.com felületén például egy kattintással több árajánlatot is kérhetnek a cégek a potenciális partnerektől, gyorsan és átláthatóan kezelhetik a teljes adminisztratív folyamatot” – mondta Bracsok Norbert, a Brillit.com szakértője.

Cégépítés COVID idején: a kicsiknek különösen nehéz

A 2022-ben ben is velünk maradó talán legnagyobb kihívást ugyanakkor az üzletszerzés, az ügyfél- és partnerkapcsolatok építése jelentheti majd az egyéni vállalkozók és a kkv-k számára.  A kisebb cégek stabilitásának és növekedésének egyik záloga a kiállításokon, bemutatókon, kamarai rendezvényeken való részvétel, a koronavírus-járvány megjelenése óta azonban a személyes networking lehetőségéről szinte teljesen lemondhattak.

A jövőben még nagyobb hangsúly hárul a profi online jelenlétre és arra, hogy az együttműködések szinte teljes folyamatát – az ajánlattételtől a szerződéskötésen át a teljesítésig – a digitális térben is magabiztosan járhassák be az üzleti partnerek. Végül, de nem utolsó sorban, a saját és csapatunk mentális egészségével, a motiváció fenntartásával is érdemes foglalkozni: friss iparági felmérések szerint ugyanis 10-ből 6 kisvállalkozó szenved a folyamatos nyomástól és stressztől, ez pedig előbb-utóbb az üzleti kilátásokban is megmutatkozhat.

„Tapasztalataink szerint az induló vállalkozásoknál rengeteg nehézség adódik a kezdeti időszakban: végeláthatatlan adminisztráció, jogi és pénzügyi kérdések, online láthatóság, az üzletmenet, a logisztika biztosítása – gyakran mindezt egyedül, 0/24-ben kell teljesítenie az embernek. A járványhelyzet szinte minden területen akadályozza a sikerhez vezető feladatok végrehajtását, és nagyon úgy tűnik, hogy a piaci környezetet átszövő bizonytalanság 2022-ben is velünk marad.

Habár a Brillit.com elsősorban üzleti kapcsolatépítő platformként definiálja magát, folyamatosan keressük a felhasználóink visszajelzéseit, hogy újabb és újabb funkciókkal segíthessük őket nem csak a partnerszerzésben és kommunikációban, de az adminisztrációs és marketing tevékenységek terén is, ezzel pedig levehessünk egy kis terhet a vállukról” – teszi hozzá Bracsok Norbert.

Hogyan érdemes télen közlekedni elektromos autóval?
Tévhit, hogy csak azoknak éri meg télen is elektromos autóval közlekedni, akik fűtött garázsban tartják járműveiket. Míg egy elektromos autó motorjának hatásfoka meghaladhatja a 90 százalékot, egy hagyományosé ritkán több 40 százaléknál.
Ember-robot együttműködés a gyártásban
Az együttműködő robotok számos előnnyel rendelkeznek. Könnyen telepíthetők és programozhatók, kompakt méretűek, és nem kell biztonsági kerítést építeni köréjük.
Az adatmegosztás új korszaka
Jó a cégeknek, jó a fogyasztóknak: a bevételszerzés új lehetőségét hozzák az új, megbízható adatmegosztási és adatvédelmi technológiák.
Ideális digitális platform kis- és középvállalatoknak
Tömegesen helyezik át üzletmenetüket a magyar kis- és középvállalatok az online platformokra, de sok buktatóval szembesülnek a gyakorlatban.
Betör a munkahelyekre a metaverzum
Míg tavaly másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint ebben az évben 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a számláló.