Jelez a Microsoft rendszere, ha megsérül az abroncs
A világ első, az abroncssérüléseket valós időben figyelni képes monitoring rendszerét fejleszti a Bridgestone a Microsofttal közösen, melyhez a szoftvercég hálózatba kapcsolt járműplatformját (Microsoft Connected Vehicle Platform - MCVP) használják.

 

Az abroncsproblémákat négy fő kategóriába sorolhatjuk: nem megfelelő abroncsnyomás, az abroncs anyagának elöregedése, rendellenes kopás, végül pedig a járdaszigetek, kátyúk és az úton lévő tárgyak által okozott sérülések. Szerencsére ezek többségét napjainkban már megbízhatóan tudjuk kezelni. Az abroncsnyomás-figyelő rendszer (TPMS) ugyanis 2012 óta minden autóban kötelező tartozék, ami nagyban segíti az autósokat a megfelelő nyomás fenntartásában, a rendszeres szerviz és a gumicsere pedig védelmet nyújtanak a kopás és elöregedés okozta abroncssérülésekkel szemben. Az egyetlen kivétel és biztonsági rés eddig az abroncs sérülése volt, amelyet csak manuális vizsgálattal lehetett megállapítani.

A hiányzó láncszem

Ezek a bármikor bekövetkező sérülések balesetet okozhatnak, ezen kívül pedig a jármű más komponenseire is veszélyt jelentenek, például károsíthatják a felniket és a felfüggesztést, így további veszélyforrást jelentenek. Erre a problémára jelent megoldást a Bridgestone új abroncsfigyelő rendszere, amely valós időben jelzi a gumiabroncsok sérüléseit. A fejlesztés a Microsoft MCVP felhő alapú keretrendszerét használja, amely a gépjárműben alapból megtalálható hardverrel és szenzorokkal együtt gyűjti az adatokat, az abroncs felületét és a karkaszt érintő eseményeket pedig algoritmusok segítségével figyeli.

 

 

A vezető tehát azonnal értesül a veszélyről, és megteheti a szükséges intézkedéseket. Más, hasonló rendszereknél kiegészítő hardvert kell a gépjárműbe szerelni. Az abroncs sérüléseit figyelő rendszer sokrétűen alkalmazható, ugyanis nem csak azzal kapcsolatban rendelkezik adatokkal, hogy mikor történt az abroncssérülés, de arra vonatkozóan is, hogy hol. Ezáltal tágabb betekintést biztosít az útviszonyokba és a környező infrastruktúrába, ez pedig felhasználható arra, hogy a közútkezelőt tájékoztassuk a kátyúk kialakulásáról és azok helyéről.

A jövő önvezető autói szintén haszonélvezői lehetnek a rendszernek – ezek a járművek ugyanis megosztják a veszélyekkel kapcsolatos információkat a közelben haladó többi autóval és a felhőben lévő adattárakkal. A Bridgestone új abroncsfigyelő rendszere minden olyan járműpark és eredeti alkatrész beszállító (OEM) számára rendelkezése áll, amely MCVP-t használ. A Microsofttal létrehozott partnerség azt is lehetővé teszi a Bridgestone számára, hogy továbbfejlessze ezt a megoldást, és minden fontos flotta és OEM partner követelményeit teljesítse.

Az MCVP egyetlen következetes, felhő alapú, horizontális felületet biztosít olyan digitális lehetőségekkel, amelyekre rá lehet építeni az ügyfélközeli megoldásokat, ideértve a járművön belüli infotainment rendszereket, a fejlett navigációt, az önvezetést, a telematikai és előrejelző szolgáltatásokat, valamint az over-the-air (OTA) frissítéseket. Ez magába foglalja a Microsoft Azure-hoz tartozó vállalati szintű globális elérhetőséget is. Az MCVP olyan digitális infrastruktúrát biztosít a Bridgestone számára, amelynek segítségével az abroncsgyártó előbb lesz képes olyan integrált mobilitási megoldásokat szállítani ügyfeleinek, melyek révén azok kihasználhatják a Microsoft Azure felhőszolgáltatás, valamint a mesterséges intelligencia és az Ipar 4.0-ás megoldások előnyeit.

Izolált nagy felbontású lineáris áramszenzor miniatűr méretben
A Crocus CT110 szenzor egy rendkívüli linearitást és kimagasló felbontást biztosító kontaktáram-érzékelő, amelynek egyedülálló teljesítményét az XtremeSense TMR technológia biztosítja.
Automatizált anyagmozgatás 5G-vel
Önvezető járművet is alkalmazó automatizált anyagmozgatás bevezetésével megkezdte a tervezett pilot programok helyszíni tesztjét a Magyar Telekom által kiépített helyi mobilhálózaton (campus hálózaton) a BorgWarner Kft. és a T-Systems Magyarország.
Az adatok nem hazudnak!
Tíz munkavállalóból csak kettő érzi úgy, hogy a teljesítményének értékelése és a munkaadójától kapott visszajelzés megfelelő motivációt jelent és kimagasló munkavégzésére ösztönzi - derül ki a Gallup Intézet nemzetközi felmérésből.
Innovatív technológiák az autózásban
Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte.
Új lehetőség az ipar és a tudomány együttműködésében
Napjainkban már számos iparág kis- és középvállalkozásánál a technológia szerves részét képezik az ipari lézerek, legyen szó a különleges minőségi követelményeket támasztó egészségiparról vagy a fémipar volumengyártóiról. Az ipari lézerek széles körű alkalmazásáról beszélt lapunknak dr. Vida Ádám fizikus, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. osztályvezetője.