Itt az ideje megtanulni úszni az online „mélyvízben”!
A digitális transzformáció világszinten az elmúlt évek legmarkánsabb, az üzleti élet rendjét alapjaiban átalakító trendje, a magyar kis- és középvállalkozások mégis küzdenek vele.

 

A járványhelyzet által kikényszerített, radikális üzleti túlélési stratégiák ugyan a digitalizációval kapcsolatos hiedelmek jelentős részét megdöntötték, sokat kell még tanulnia a vállalkozásoknak. A tudás a jövő digitális vállalatának egyik legfontosabb építőeleme, így az Aruba Cloud Magyarország új információs weboldala, a Digitális Vállalatok Tudástára is a hazai üzleti ökoszisztéma technológiai fejlesztését tűzi célul. A hipergyors technológiai evolúciónak köszönhetően a vállalatok életében egyre szorosabban összefonódik IT és az üzleti döntéshozás. Nem is beszélhetünk valódi digitalizációról adatalapú, a virtuális térbe áthelyezett működés nélkül.

A magyarországi vállalatok azonban még messze állnak ettől. Az Európai Unió digitális teljesítményét mérő index, a DESI alapján az EU 28 tagállama közül Magyarország digitalizációs fejlettsége szerint mindössze a 21. helyen áll. Ugyan 5G lefedettségben az élen járunk, a vállalatok többsége „nem aknázza ki a technológiában, így például a felhőalapú számítástechnikában és a big data technológiában rejlő lehetőségeket”. Ahogy az IVSZ  – áprilisi kutatása kapcsán – rá is mutatott, hogy a hazai digitális ökoszisztéma fejlődésében a legnagyobb akadály a digitális technológiák integráltságának alacsony szintje a mikro- és kkv-knál.

A medence széléről rögtön a mélybe

Nem meglepő tehát, hogy a tavasszal megélt egészségügyi veszélyhelyzet szinte sokkolta a hazai vállalkozásokat. Beszűkült a mozgásterük, egy-két hét alatt kellett az online térbe „menteniük” szolgáltatásaikat. Megdöbbentően gyorsan, egy csettintésre szűntek meg vagy épp jöttek létre vállalkozások, amik a piacokra ható „fizikai korlátozások” miatt azonnal beleugrottak a mélyvízbe – mentőöv nélkül.

A meglévő digitalizációs hiányosságok pótlása és az ezekkel kapcsolatos IT-fejlesztések felgyorsítása nem mindenhol sikerült, de azt tapasztaljuk, hogy a nyitottság és a tanulási, alkalmazási vágy erősebb, mint valaha. Sokan most tanulják meg, miképp kell egy flexibilis, a globális helyzetre is reagálni képes üzletmenetet felépíteni, amihez kész eszközök, technológiák, szolgáltatások állnak rendelkezésre az online térben.” – nyilatkozta Gyepes Máté, az Aruba Cloud Magyarország senior marketing managere. Ha a vállalatok nem is ugrották még meg a digitalizációt, a szakértők szerint egyértelműen kiderült, mekkora előnye van annak a vállalatnak, amelyik rendelkezik digitális stratégiával.

A jövő nem vár tovább

Az elmúlt hónapok gazdasági krízise miatt lerövidültek az időtávok: a legtöbb vállalatvezető azt szeretné látni, hol tartanak majd 1-2 év múlva. A digitalizáció és a felhő-technológiák iránt nyitott vállalatok ugyanis az elmúlt néhány hónapban egészen közel kerülhettek ahhoz a jövőképhez, ami az elkövetkezendő pár évben várhat rájuk.A kkv-k számára komoly problémát jelenthet a technológia szakértelem hiánya. De ha megértjük, hogy ez nem egy átmeneti állapot, akkor látjuk, hogy a fejlődés az egyetlen lehetőség az új világrendben, ahol eltűnnek mind a fizikai, mind az időbeli korlátok.

Olyan trendek formálják már a következő néhány évet, de akár heteket, hónapokat is, mint a hibrid munkavégzés, vagyis az irodai és az otthoni munka ötvözése, az adatalapúság, a felhőtechnológiák egyre szélesebb körű alkalmazása vagy a fokozott adatbiztonság. Ennek azonban alapfeltétele a digitális kompetenciák megszerzése és folyamatos fejlesztése.

„A digitális vállalat olyan online vállalat, amely bárhol és bármikor képes fenntartani a működését. Ha egy vállalkozás sikeres akar maradni a következő időszakban, most kell digitalizálódnia! A jó hír az, hogy ezzel nincs egyedül. Egy értő partner olyan technológiai megoldásokat és kompetenciákat tud javasolni, amelyek könnyen illeszthetők az üzleti stratégiához.

Az Aruba Cloud is támogatni kívánja a magyar kkv-k útját a digitális gazdaság felé vezető, kihívásokkal teli úton, ezért elindítjuk kifejezetten nekik szóló információs tudásbázisunkat, hogy megkönnyítsük az átalakulásukat.” – tette hozzá Gyepes Máté. Az Aruba Cloud szakértőinek közreműködésével induló weboldal, a Digitális Vállalkozások Tudástára a felhovelajovobe.hu címen érhető el, és technológiai trendekkel, gyakorlati webinárokkal, esettanulmányokkal segíti a hazai vállalkozások digitális fejlődését.

Electrosub - nice to connect you
Az idén szeptember 28-30. között immár harmadik alkalommal kerül megrendezésre az Electrosub Konferencia és Kiállítás, ami minden bizonnyal az elsők között teszi majd lehetővé a piaci szereplők számára a rég várt személyes találkozásokat.
Időtálló nagyvállalati mobilmenedzsment-megoldás egyetlen forrásból
Elsősorban a nagyvállalatok életét könnyíti meg az egyszerűen használható, Google Cloudban, finn szerveren futó HMD Enable Pro szolgáltatás.
Versenyképes gyártási ökoszisztéma jött létre
Lezárult a SZTAKI 2016. november 1. és 2021. január 29. között zajló Ipar 4.0. kutatási és innovációs kiválósági központ projektje.
Futballanalitika a felhőben
A Premier League az Oracle-lel együttműködve tovább növeli az egyes mérkőzések izgalmát az új meccsstatisztikák által, melyek mélyebb rálátást nyújtanak a pályán élőben zajló eseményekre.
Ötmillió euróra pályázhatnak a magyar gyártóipari vállalkozások
Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet gyártástechnológiai innovációkat támogató szervezete, a hazánkban is jelenlévő EIT Manufacturing idén is elindítja regionális innovációs programját, a RIS-t (Regional Innovation Scheme).