Ipar 4.0 – Az energiatakarékosság jegyében
A Festo saját gyártásának korszerűsítésével is az ipar 4.0 elveinek alkalmazására törekszik, ezzel sokoldalúbb, jobb minőségű és kedvezőbb árú termékeket kínálva partnereinek. A Multi Carrier System teljes mértékben megfelel a jövő technológiai követelményeinek.

 

A hazai szakemberek is egyre gyakrabban találkozhatnak munkájuk során az ipar 4.0 vagy a negyedik ipari forradalom elnevezéssel, mely a német szövetségi kormány csúcstechnológiákat támogató stratégiájának egyik, ha nem a legfontosabb projektjét jelenti. 2011-ben a Hannoveri Vásáron elindított és az okosgyárak jövőképét meghatározó projekt lényege az értékteremtő hálózatok rugalmasságát növelő kiberfizikai gyártórendszerek (CPPS) alkalmazása.

Ez lehetővé teszi, hogy az üzemek és a gépek önmaguk optimalizálásával és újrakonfigurálásával a változó igényekhez és működési feltételekhez illesszék viselkedésüket. Így a valós és a digitális világ közötti kölcsönhatás a modern gyárakban létrehozza „a dolgok internetének” (IoT) alapjait.

A középpontban a rendszereknek az a képessége áll, hogy érzékeljék az információkat, ezekből felismeréseket vezessenek le, és ennek megfelelően megváltoztassák viselkedésüket, illetve tárolják ezeket a tapasztalati úton szerzett ismereteket. Az intelligens gyártási rendszerek és folyamatok, valamint a célszerű műszaki tervezési módszerek és eszközök válnak a legfontosabb tényezővé a megosztott és összekapcsolt gyártó létesítmények sikeres megvalósítása során, a jövő „intelligens gyáraiban”. A Festo új, fejlesztés alatt álló Multi Carrier System elnevezésű handling rendszere e megfontolások jegyében készült.

A gyártáshoz alkalmazkodó konfiguráció

A rendszer lineáris motorok által mozgatott, egyedileg vezérelhető szállítóegységekből áll, amelyek sebessége egyedileg szabályozható, az egységek különféle csoportokba rendezhetők, mindezt „on the fly”, a rendszer pillanatnyi leállítása nélkül. Mivel szabadon konfigurálható, könnyen beilleszthető a meglévő anyagmozgató és szállítórendszerbe anélkül, hogy azon változatni kellene; működése precízen összehangolható a gyártórendszer pillanatnyi feladataival.

A szállítóegységek korlátozás nélkül használhatók, tetszőlegesen beléptethetők a rendszerbe vagy kiemelhetők onnan, különbözőfajta szállítóegységek egyidejűleg alkalmazhatók mindig az adott feladatnak megfelelően. A Multi Carrier System egységei gyorsan mozognak, lágyan, rángatás nélkül gyorsulnak, fékeznek, nagy pontossággal állnak meg a kijelölt helyeken. A szállítóegységen nincs motor vagy kábel.

 

 

Helyzetének érzékelésére a rajta elhelyezett mágnesek szolgálnak. Mechanikai interfészére könnyen felszerelhetők a munkadarabtartók, adapterek. A kritikus, a pontos pozicionálást igénylő zónákban a meghajtást a pálya alatt elhelyezett lineáris motorok végzik. A lágy, rezgésmentes haladást kifinomult csapágyazású, műanyag bevonatú görgők biztosítják.

A berendezés a Festo és a Siemens együttműködésében jött létre. Siemens vezérlőrendszer gondoskodik a motorok koordinált, a feladatnak megfelelő működéséről, ez tartja a kapcsolatot a gyártórendszer többi egységével, gondoskodva arról, hogy az akár percről percre változó feladatok végrehajtása zavartalanul, átállási idő nélkül megtörténjen.

A Multi Carrier System teljes mértékben kielégíti az ipar 4.0 alapvető követelményeit:

• az adaptív termeléshez szükséges beépített intelligencia

• modularitás

• széles körű hálózati képességek

• konzisztens szoftvermegoldások

Az energiatakarékosság kulcseleme lehet a Festo már kapható MS6-E2M levegő-előkészítő modulja. Egy energiatakarékos elektropneumatikus rendszer működtetéséhez elengedhetetlen a sűrítettlevegő-felhasználás, valamint a szivárgásokból adódó veszteségek állandó felügyelete.

Az MS6-E2M levegő-előkészítő modul a lehető legegyszerűbbé teszi az energiamegtakarítást a sűrített levegős rendszerekben. A levegő-előkészítő egységhez illeszthető intelligens berendezés teljesen automatikusan figyeli a működési adatokat, és a felhasználó által előre definiált paramétereknek megfelelően megállapítja, hogy a sűrítettlevegő-felhasználás az üzemi értéknek vagy stand-by állapotnak felel-e meg.

Ha a gép leáll vagy készenléti üzemmódba kerül, megadott idő eltelte után az energiahatékonysági modul a gép sűrítettlevegő-ellátását kikapcsolja, így akadályozza meg, hogy levegő szivárogjon a gépből (ez hasonló, mint a modern autókban található automatikus stop/start rendszer), így a leállások alatt nincs sűrítettlevegő-veszteség, tehát nem vész kárba energia.

Amikor az E2M kikapcsolt üzemmódban van, ellenőrzi a berendezést a szivárgások észlelése céljából. Ha az energiahatékonysági modul a felhasználó által előre meghatározott értékű nyomáscsökkenést érzékel, jelzi azt a felügyeleti rendszernek. A berendezések automatikus szivárgásészlelése lehetővé teszi, hogy a felhasználó akkor és úgy végezzen karbantartást, amikor és ahogyan arra valóban szükség van. A modul emellett lehetőséget kínál a sűrítettlevegő-ellátás manuális be- és kikapcsolására is.

Az MS6-E2M energiahatékonysági modul további fontos előnye az aktív állapotfelügyelet. Ez a funkció folyamatos hozzáférést nyújt az üzemeltetőknek az energiával és folyamattal kapcsolatos adatokhoz. A modul Profibuson keresztül integrálható a gép vezérlőrendszerébe, és ciklikus adatcserét folytat a vezérlőrendszerrel olyan fontos információkról, mint az energiafogyasztás és a gép rendelkezésre állása.

Az áramlási sebesség, a levegőfogyasztás és a nyomás mért értékei bármikor lehívhatók. Ezek az információk felhasználhatók a gép folyamatos, intelligens megfigyelésének alapjaként. Az E2M modullal például lehetséges annak meghatározása, hogy egy üzem több levegőt fogyaszt-e most, mint egy évvel ezelőtt, mennyi sűrített levegő szükséges egy gyártási egységhez, hogy a nyomásbeállítás megfelelő-e, vagy mekkora volt a nyomás és az áramlási sebesség egy hiba miatti leállás idején.

Hogyan érdemes télen közlekedni elektromos autóval?
Tévhit, hogy csak azoknak éri meg télen is elektromos autóval közlekedni, akik fűtött garázsban tartják járműveiket. Míg egy elektromos autó motorjának hatásfoka meghaladhatja a 90 százalékot, egy hagyományosé ritkán több 40 százaléknál.
Ember-robot együttműködés a gyártásban
Az együttműködő robotok számos előnnyel rendelkeznek. Könnyen telepíthetők és programozhatók, kompakt méretűek, és nem kell biztonsági kerítést építeni köréjük.
Az adatmegosztás új korszaka
Jó a cégeknek, jó a fogyasztóknak: a bevételszerzés új lehetőségét hozzák az új, megbízható adatmegosztási és adatvédelmi technológiák.
Ideális digitális platform kis- és középvállalatoknak
Tömegesen helyezik át üzletmenetüket a magyar kis- és középvállalatok az online platformokra, de sok buktatóval szembesülnek a gyakorlatban.
Betör a munkahelyekre a metaverzum
Míg tavaly másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint ebben az évben 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a számláló.