Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.

 

Hatalmas lökést adhat a hazai közép- és nagyvállalatok digitális transzformációjának a gyártási folyamatok vertikális és horizontális integrálására alkalmas platform, amelyet a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest fejleszt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, valamint két hazai kkv-val, az IQ Kecskemét Ipari Kutató Kft-vel, illetve a 4Sales System Kft-vel karöltve. Az IoT és Big Data alapokon nyugvó platformmal és a kifejlesztendő adaptív és integrált eszközkészletekkel a gyártó cégek meglévő, hagyományos termékfejlesztési, gyártási, anyagmozgatási és minőségbiztosítási környezeteit és az ezekhez szorosan kapcsolódó folyamatokat tervezik felemelni, „felokosítani” Ipar 4.0 megoldásokkal.

A többszereplős kezdeményezés nem csupán egy hosszútávon fenntartható, stratégiai jelentőségű együttműködésen alapul, hanem kiemelt jelentőségű gazdasági kihívásokra ad választ. Ráadásul ipari igényeket megvalósító, üzletileg is hasznosítható tudományos eredményekhez vezet, így a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) támogatásra érdemesnek találta versenyképességi és kiválósági pályázatának idei kiírásában. Ennek megfelelően a 2,1 milliárd forint költségvetésű projekt 1,4 milliárdos vissza nem térítendő támogatást kap az NKFIH Alap hazai innováció segítségére szánt keretéből.

 

 

„Talán a támogatási mértékénél is fontosabb a kezdeményezés előremutató jellegének hivatalos elismerése” – fogalmazott Tavaszi Tivadar, a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest ügyvezetője, aki kiemelte, hogy a projekt keretében egy digitális alapokon működő termelésirányítási és -felügyeleti rendszer működőképes és tesztelt prototípusát hozzák létre, amelynél arra is törekszenek, hogy az megfizethető legyen. Ez utóbbi szempont miatt használnak szabványos, standard protokollokkal rendelkező, elfogadható árú eszközöket a rendszer fejlesztése során, amely a hozzáadott K+F-től és mérnöki tudástól lesz kiváló és versenyképes – tette hozzá az ügyvezető.

A projektet még egyedibbé teszi, hogy a kialakítandó eszközkészletet a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest saját magán teszteli: a világ legnagyobb vasúti fékegységeket fejlesztő és gyártó vállalata ugyanis 2020-ig adott magának határidőt az egyedi, folyamatautomatizálási megoldás bevezetésére. Ez, a sikeres bevezetést követően, a Knorr-Bremse nemzetközi cégcsoportra éppúgy kiterjeszthető, mint a magyarországi gyártócégekre.

A digitális termelésirányítási és -felügyeleti rendszer bevezetése nem merül ki egy modern eszközpark üzembe állításában. A „felokosítás” előfeltételeként a környezetet fel kell készíteni az adatok begyűjtésére, feldolgozására és elemzésére, valamint a beavatkozásra és a vezérlésre az adatokból nyert információk alapján. Ez a modellezésen, szimuláción túl prediktív elemzésre, később pedig akár öntanuló és önfejlesztő folyamatok kialakítására is lehetőséget teremt.

Adatelemzés a HR-folyamatokban
Ahhoz, hogy a jövő dolgozói számára a munkahely ne csak a munkavégzés színtere legyen, hanem tehetségük és adottságaik kiaknázásnak támogatója is, a munkáltató kezében számos eszköz van.
Önvezető autó, robotdoktor? Jöhet!
A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben.
A hálózatosodás lesz a jövő gyárának "gőzgépe"?
Európában szinte nem létezik magára valamit is adó iparvállalat, melynek ne lenne saját elgondolása az ipar 4.0 néven emlegetett negyedik ipari forradalomról.
A vállalatoknak mindennél fontosabb az IT biztonság
Az Oracle legújabb, technológiai trendeket vizsgáló felmérése szerint az üzleti vezetők az adatvédelmet tekintik elsődleges, a közeljövőben megoldandó ügyüknek minden más nagyszabású IT fejlesztéssel szemben.
Mesterséges intelligencia ellenőrzi a távvezeték-hálózatot
A mesterséges intelligenciát gyakorlatilag bárminek a felismerésére be lehet tanítani. Ha kell, az elektromos távvezetékek részegységeit, hibáit is megtalálja. Az E.ON-nak pedig pont erre van szüksége.