Az innovatív munkaerő jelenti a vállalatok jövőjét
A negyedik ipari forradalom nem csupán technológiai kihívást jelent a vállalatok számára, legalább ennyire komoly fejtörést okoz, hogy honnan biztosítható az átalakuló piaci követelményeknek megfelelő, megbízható szaktudással rendelkező munkaerő?

 

Az automatizálás terjedésével egyre nagyobb az igény olyan magasan képzett szakemberekre, akik jártasak a legújabb fejlesztések gyakorlati alkalmazásában. Erre lehet megoldás a duális szakképzés, melyben egyre több magyarországi, jellemzően külföldi tulajdonú nagyvállalat vesz részt. Különösen azok a cégek elkötelezettek és vállalnak komoly befektetéseket, ahol egyébként is kiemelt figyelmet fordítanak a munkavállalók továbbképzésére. E cégek egyike a budapesti Festo-AM Kft. Az automatizálástechnikában vezető szerepet betöltő vállalat szeptemberben indult duális képzéséről beszélt Gurabi Gyula, a helyi szakképzési központ vezetője és az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó képzési programokról Siszer Tamás, a műszaki oktatásban piacvezető Festo Didactic Délkelet-Európai régió vezetője.

– A termelés jellege és az alkalmazott technológia alapján még nem lehet kijelenteni, hogy Magyarország az olcsó beszállító üzem kategóriából kilépett, de már jó úton haladunk, hogy magas hozzáadott értékű termelésről beszélhessünk. A korszerű technológiák nem az alacsony bérű munkaerőre, hanem a magasabb, például a középfokú szakképzettségre épülnek. Ezt ma a piacon nem kapjuk meg. Így számunkra egy természetes folyamat eredménye, hogy együttműködési szerződést kötöttünk a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrummal és a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrummal. A duális képzés a Festo számára egyébként sem újdonság, szinte a cégkultúra részét képezi.

 

Fémmegmunkálás a Festo gyakorlati oktatótermében

 

Ez az oktatási forma megtalálható valamennyi gyárunkban a világ számos országában. Esslingenben, a vállalat székhelyén működik az a nemzetközi duális képzési központ, amely felel az egységes szakmai irányításért. A helyi gyárak duális szakképzését is innen támogatják, figyelembe véve, hogy az adott előírásoknak megfelelően minden országban kicsit más a képzés rendszere. A fő tartalmi elemek többnyire azonosak, így mindenhol van mechatronikai, gyártástechnológiai technikusi képzés, és általában két-három szakmát: forgácsolás, automatika, elektronika oktatnak egy gyárban, amelyek átjárást biztosítanak a gyártóhelyek között.

A két Szakképzési Centrummal kötött megállapodás alapján mintegy 30 szakgimnáziumnak nyílik lehetősége bekapcsolódni a duális szakképzésbe, attól függően, hogy milyen szakmát érint. A Szakképzési Centrum választja ki azokat az iskolákat, akikkel együtt dolgozunk. Az első évet szeptemberben az Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziummal és Szakközépiskolával kezdjük. Ugyan a központi tanterv és a szakmai vizsgakövetelmények határozzák meg 80 százalékban az oktatási programot, de ezen felül lehetőség van figyelembe venni a cég igényeit, vagyis kb.15-20 százalékban az iskola és a cég közösen döntik el, hogy mi legyen az oktatás tartalma - hangsúlyozta Gurabi Gyula.

Tudatosan épített életpálya

A Festo képzési szakértője szerint azt is látni kell, hogy az ipar 4.0-hoz kapcsolódó technológiák egyre drágábbak lesznek, így az oktatás tárgyi feltételei is egyre többe kerülnek. Márpedig ha szakképzésről beszélünk, akkor ezekről is szót kell ejteni. Mivel közpénzekről van szó, elég limitált források állnak rendelkezésre. Sok esetben sajnos az iskolák mégcsak nem is a mának, hanem a tegnapnak vagy a tegnapelőttnek képeznek. Ez nem feltétlenül a tudás hiánya miatt van, hanem annak a kemény korlátozásnak a következménye, ami például a korszerű oktatási eszközök beszerzésére vonatkozik.

Pedig szilárd tudás nélkül nem megy; amit elmondunk az elméletről, azt a valóságban is meg kell tudni mutatni. Ha e kettő szimbiózisa létrejön, akkor lesz hatékony az oktatás. A duális szakképzés egyik legnagyobb előnye, hogy a végzős tanulók az elméleti tudás mellett már széles körű gyakorlati tapasztalattal is rendelkeznek, amit munkába állásuk után azonnal kamatoztathatnak. Érdemes életpályában gondolkodni, és egyes szakaszait - kompetencia, szakmai képesség - tudatosan megtervezni és felépíteni.

– Mi ilyen embereket szeretnénk látni, akik így építik fel magukat. Ma már az elmélet és gyakorlat elkülönítése sem szerencsés, mert azt hangsúlyozza, hogy döntünk valami mellett. A jövőben olyan szakemberekre lesz szükség, akik mindkettőt birtokolják. A duális szakképzés ezért komoly versenyelőnyt jelenthet a munkaerőpiacon, mert egyrészt megadja az elméleti alapokat, másrészt hozzáteszi azt a gyakorlati ismeretet ami ahhoz kell, hogy az adott szakmát valaki magasabb szinten tudja tovább művelni. Emellett úgy gondoljuk, hogy a duális képzésben nemcsak szakma van, hanem kultúra is.

Arra törekszünk, hogy a szakmai környezeten túl egyfajta közösségi szociális tevékenységbe is bevonjuk a diákokat, és igyekszünk a vállalati kultúrát megismertetni, elfogadtatni és megszerettetni velük. Természetesen annak is örülünk, ha valaki a duális képzés után a továbbtanulást választja, és az egyetem elvégzése után tér vissza hozzánk, de nekünk most, egy-két éven belül van szükségünk az ő munkájukra és tudásukra. Hiszen az elsődleges célunk, hogy itt és most technikusokat neveljünk magunknak minél előbb – hívta fel a figyelmet Gurabi Gyula.

Azonnal alkalmazható tudás átadása

– A digitalizáció egyre gyorsabb ütemű térnyerése az iparban nemcsak az üzleti környezetet állítja kihívások elé, hanem a szinte naponta megjelenő új technológiák alkalmazóit és üzemeltetőit is szaktudásuk folyamatos megújítására készteti. A negyedik ipari forradalom nem csupán a technológiai folyamatok jelentős átalakulását hozta, ezzel párhuzamosan a szakképzés megújulásának is tanúi lehetünk.

A duális szakképzés és az ipari képzőhelyek kialakulása önmagában jelentős fejlődést hozott. Magával húzta az iskolai környezet átalakulását is: előtérbe került a gyakorlatorientált képzés igénye. Komoly kormányzati törekvés, hogy a szakképzésben résztvevők vállalati környezetben szerezzenek gyakorlati tapasztalatot. A Festo Didactic oktatási programjai jól tükrözik azokat a vállalati elvárásokat, melyeket az Ipar 4.0 támaszt a szakképzéssel szemben. Vezető globális technológiai vállalatként évtizedek óta meghatározó szereplői vagyunk a műszaki közép- és felsőfokú képzésnek.

Oktatási programjaink révén a digitális világban elengedhetetlen képességek megszerzéséhez nyújtunk segítséget, elsősorban a mechatronika területén. A Festo Didactic a műszaki oktatás területén a világon piacvezető, ez köszönhető a megoldásainak, eszközeinek, a tananyagnak és az ezekhez kapcsolódó tanári továbbképzési programoknak - hangsúlyozta Siszer Tamás a Festo Didactic Délkelet-Európai régió vezetője.

 

MPS (Modular Production System) oktatórendszer

 

A szakember hozzátette: számunkra mindennapos, hogy a legújabb innovációk, a korszerű kiber-fizikai megoldások folyamatosan beépülnek oktatási eszközeinkbe, programjainkba, melyek megjelennek a különböző oktatási területeken, legyen szó szakképzésről, felnőttképzésről vagy belső vállalati tanfolyamokról. Olyan eszköz- és tananyagkészlettel rendelkezünk, ami felkészíti a különböző oktatási szintek hallgatóit, hogy képesek legyenek hatékonyan működtetni az iparban és a gyártásban megjelenő digitális technológiákat.

A Festo Didactic rendkívül széles, alapvetően gyártófüggetlen portfóliója révén képes integrálni a különböző gyártócégek eszközeit, elemeit is saját oktatási programjába. Nemzetközi tapasztalataink és eredményeink alapján számos országban veszünk részt a helyi szakképzés fejlesztésében, beépítve az ipari digitalizáció témaköreit a különböző szakképesítésekbe. Ezekhez négy-öt-féle testreszabható kiber-fizikai megoldásunk is van. Idén már több szakképzési centrumban is bevezetésre került az MPS (Modular Production System) kiber-fizikai oktatórendszer.

Ez az eszköz a szakképzésben és a felsőoktatásban már meglévő tanműhelyek digitális átalakításához és az Ipar 4.0-s ismeretek oktatásához kínál hatékony, modulárisan felépülő – eszközökből, tananyagból és tanárképzésből álló – megoldást. Az a célunk, hogy oktatási eszközeink segítségével a magyar diákok is elsajátíthassák azokat a digitális ismereteket, amelyekkel Magyarországon is tudják támogatni a vállalatok digitalizációs törekvéseit. A Festo kész nemzetközi szakképzési tapasztalatait, a digitális gyártás terén szerzett ismereteit megosztani, a magyar gazdaság fejlődését a korszerű szakismeretek átadása révén segíteni.

(nyitókép: A Festo budapesti telephelye)

A robotikai ipar kétszámjegyű növekedése várható
Rövidülő termékciklusok, hálózatosított termelési szekvenciák, gyorsan változó piacok és megcsappanó források – ez csak néhány azok közül a paraméterek közül, melyek az új piacgazdaságot formálják majd.
Digitalizáció a kórházakban
Gyorsabb digitalizációt, hatékonyabb erőforrás-gazdálkodást és javuló betegellátást eredményezhet az egészségügyi intézményekben a Schneider Electric és a ThoughtWire stratégiai partnersége.
Nőknek is szabad a pálya!
Hogyan lesz egy háromgyerekes fizikusból programozó egy innovatív ITC-cégnél? Közgazdászok, jogászok és fizikusok is részt vettek már a kifejezetten kisgyerekes anyákat célzó programozó átképzésben.
Tartalmában és módszertanában is átalakul a szakképzés
Juttatásai az ösztöndíjak és a munkaszerződések rendszerén alapulnak majd, és módosul a szakképzésben oktatók jogállása is.
Mobil laborrobotok a jövő kórházaiban
A mobilis és önálló munkára képes YuMi laboratóriumi robotot arra tervezték, hogy együtt dolgozzon az egészségügyi és laboratóriumi szakemberekkel.