Az 5G szélesebb elterjedésének kapujában
A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára. A piaci szereplők együttműködése gyorsíthatja az új technológia elterjedését – derül ki a Deloitte felméréséből.

 

Egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek széleskörű elterjedése. Ezek közé tartozik az önvezető autó, a távolról elvégezhető műtét, a drónos kiszállítás vagy a virtuális edzés. A fogyasztók többnyire elégedettek mobilszolgáltatóikkal, csomagjaikkal és eszközeikkel, így nem érzik sürgősnek a váltást 5G-re – állapította meg a közelmúltban készített felmérésében a Deloitte.

Ezzel együtt növekvő fogyasztói kereslet tapasztalható az 5G iránt: ennek elérhetősége már az egyik legfontosabb szempont azoknak a felhasználók a körében, akik a következő évben szolgáltatóváltáson gondolkodnak. A felmérésre választ adók az 5G szolgáltatás elérhetőségét a három legfontosabb tényező közé sorolták egy potenciális új szolgáltató kiválasztásakor az ár-érték arány és a hálózat minősége mellett.

A legtöbb fogyasztó nem siet szolgáltatót vagy csomagot váltani: a válaszadók kétharmada jellemzően meg van elégedve szolgáltatója hálózati teljesítményével, például a weboldalak betöltési sebességével vagy a videók streamelésével. Mivel pedig a telefonok átlagos életkora 1,7 év, a felmérésben résztvevők 40 százaléka válaszolta nem tartotta telefonja újra cserélését prioritásnak, és átlagosan további 1,5 évig tervezi jelenlegi készülékét használni.

A felhasználóknak nem sürgős a váltás

A megkérdezettek többsége (52%) úgy érezte, jelenlegi telefonja minden, számára fontos tulajdonsággal rendelkezik. A készülékük segítségével elsősorban üzeneteket (a megkérdezett válaszadók 47%-a) és e-maileket (37%) küldenek, fényképeket és videókat készítenek (34%), illetve a közösségimédiaoldalakat (29%) látogatnak. Ezekre a tevékenységekre egy régebbi, 4G képes telefon többnyire ugyanolyan alkalmas, mint egy új, drágább 5G-s modell. A felmérés válaszadói közül csak minden harmadik nyilatkozott úgy, hogy egy éven belül 5G szolgáltatásra váltana.

„Ahogy az a korábbi mobilhálózatgenerációk bevezetésekor is igaz volt, a fogyasztókat gyakran ösztönözni kell arra, hogy egy új hálózatra váltsanak” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának partnere. Szerinte ezek az ösztönzők segíthetnek ellensúlyozni például az egyenlőtlen lefedettséget a kiépítés kezdeti időszakában, vagy enyhíthetnek az új eszközök magasabb költségéből adódó pénzügyi terheken. A szakember úgy vélte: mivel az 5G általánosságban jobb felhasználói élményt, valamint egyedülálló felhasználási lehetőségeket nyújt, valószínű, hogy egyre élénkebb érdeklődés alakul ki iránta.

Az év végére már megközelíti a 580 milliót az 5G előfizetések globális száma, további terjedése pedig a távközlési vállalatokra, az eszközgyártókra és az őket támogató tágabb ökoszisztémára is kedvezően hat. Mindez arra ösztönzi a piaci szereplőket, hogy együttműködjenek az 5G használatának intenzívebbé tétele érdekében. Az eszközgyártók a feltuningolt keresletet révén növelhetik az eladásokat, miközben a telekommunikációs szolgáltatók teljesíteni tudják a magasabb hálózati sebességre és megbízhatóbb adatátvitelre vonatkozó fogyasztói elvárásokat – ráadásul ezt alacsonyabb költséggel tehetik meg.

Az 5G előfizetéssel rendelkező ügyfelek és az ilyen eszközök számának bővülése az alkalmazás- és tartalomkészítőknek teremt piacot: a fogyasztók utazási, sportolási, vásárlási vagy szórakoztatási szokásait potenciálisan forradalmasító új szolgáltatások és fogyasztói élmények fejlesztésére adnak alkalmat.

„Hasonlóra számítunk, mint a 4G-LTE bevezetésénél: ahogyan egyre több, csak 5G-n működő izgalmas alkalmazás jelenik meg, annál gyorsabban vezet az 5G tömeges elterjedéséhez a fogyasztói kíváncsiság” – szögezte le Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója, példaként említve a streaming-video-on-demand szolgáltatások elterjedését, ami a 4G-LTE széles körű lefedettségének elérését követő két-három évben volt tapasztalható, és fokozódó érdeklődést és készülékváltási kedvet eredményezett.

Hogyan érdemes télen közlekedni elektromos autóval?
Tévhit, hogy csak azoknak éri meg télen is elektromos autóval közlekedni, akik fűtött garázsban tartják járműveiket. Míg egy elektromos autó motorjának hatásfoka meghaladhatja a 90 százalékot, egy hagyományosé ritkán több 40 százaléknál.
Ember-robot együttműködés a gyártásban
Az együttműködő robotok számos előnnyel rendelkeznek. Könnyen telepíthetők és programozhatók, kompakt méretűek, és nem kell biztonsági kerítést építeni köréjük.
Az adatmegosztás új korszaka
Jó a cégeknek, jó a fogyasztóknak: a bevételszerzés új lehetőségét hozzák az új, megbízható adatmegosztási és adatvédelmi technológiák.
Ideális digitális platform kis- és középvállalatoknak
Tömegesen helyezik át üzletmenetüket a magyar kis- és középvállalatok az online platformokra, de sok buktatóval szembesülnek a gyakorlatban.
Betör a munkahelyekre a metaverzum
Míg tavaly másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint ebben az évben 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a számláló.