A robotok meghódítják a vidámparkokat
Az augsburgi székhelyű KUKA automatizációs vállalat a világon egyedülálló módon olyan ipari robotokat is gyárt, amelyek utasok szállítására is alkalmasak vidámparkokban.

 

A KUKA narancssárga robotjaival legtöbbször az autóiparban, elektronikai iparban, öntödékben vagy más egyéb iparágban találkozhatunk. Az azonban kevésbé köztudott, hogy néhány KUKA robottípust vidámparkokban is használnak. Itt a robotok feladata legkevésbé sem a hegesztés, marás vagy összeszerelés, hanem a legizgalmasabb élményekről kell gondoskodniuk. Speciális mozgási képességeiknek köszönhetően a robotokat már jól ismerik a vidámparkokban KUKA passenger robots név alatt.

Az ismert hollywoodi filmstúdiók hatalmas tematikus parkjain kívül a kisebb vidámparkok, sőt még a luxus tengerjáró hajók is gyakran támaszkodnak a KUKA passenger robotjaira. A látogatók még egyes filmjeleneteket is átélhetnek a robotizált vidámparki rendszereknek köszönhetően, amelyeket úgy programoztak, hogy a történet részévé váljanak. Izgalmas utazásokat élhetnek át, mintha egy valódi hullámvasúton ülnének, miközben megfelelően biztosítva, a robotkarhoz rögzített, különálló gondolákban foglalnak helyet.

A robot a szabadon programozható mozgások segítségével szinte minden elképzelhető vidámparki attrakció dinamikáját képes szimulálni, mint például a dugóhúzó, a rakétakilövés vagy éppen a hullámszerű mozgások. „Jelentős globális robotgyártóként a sokrétű ipari robotjainkon kívül az is fontos számunkra, hogy alternatív alkalmazásokat és piacokat fejlesszünk. Be akarjuk mutatni a nyilvánosságnak a robotok számos előnyét, életre akarjuk kelteni őket” – mondja Mike Beaupre, a KUKA Amerika és Ázsia régiójának üzletfejlesztésért felelős vezetője.

Erőteljes hardverek

A KUKA passenger robotra épülő vidámparki attrakciók megvalósítása kihívást jelentő feladat. „Egyrészről rendkívül fontos a biztonságos működés, másrészről a KUKA utasszállító robotjain alapuló attrakciókkal kapcsolatban egyre nagyobb a kereslet a testre szabott megoldásokra.

A követelmények teljesítése érdekében szorosan együttműködünk olyan szakértő partnerekkel, akik tisztában vannak a konkrét elvárásokkal, és képesek globális szinten specializált vidámparki rendszerekbe építeni a robotjainkat” – magyarázza Mike Beaupre. A KUKA utasszállító robotoknak két verziója van, a hattengelyes KR 600 R2830 utasszállító és a négytengelyes KR 700 R2510 utasszállító, melyek akár 800 kg terhelést is lehetővé tesznek. Így akár négy személyt is képes szállítani egy-egy robot.

Első a biztonság

„Azért vagyunk mi az ipari robotok egyetlen olyan előállítója, amely a szórakoztató ágazat számára is kínál robotokat, mert nagyon komoly kötelezettségünknek tekintjük a tematikus parkok különféle biztonsági szabályainak betartását. Mi vagyunk az egyetlenek, akik megfelelnek a követelményeknek” – mondja Julian Stockschläder, a KUKA Entertainment EMEA részlegének üzletfejlesztési vezetője és Entertainment & Education részlegének termékmenedzsere. Ahhoz, hogy a rendszert az európai vidámparkokban működtetni lehessen, az EN 13814 (DIN 4112) szabvány szerinti TÜV tanúsítvány szükséges az utasokat szállító alkalmazások esetén.

Számos biztonsági óvintézkedést kell végrehajtani és fenntartani a robotok esetében, hogy ezeket a követelményeket be lehessen tartani. Az adott attrakció átfogó biztonsági koncepciójától függően ez jelenthet további biztonsági fékeket minden egyes tengelyen, vagy az „aranyprofil” elvén alapuló, magasabb szintű másodlagos vezérlőrendszert, amelyet az attrakció építője integrál a rendszerbe. Ezáltal a berendezés teljes rendszerét folyamatosan ellenőrizheti a másodlagos vezérlés, így biztonságosan és gyorsan leállítható, ha menet közben a beprogramozott útvonaltól bárhogyan is eltér. A speciális fékeken és vezérlésen kívül minden egyes alkatrész nagyon magas minőségi szabványoknak felel meg.

 

 

A KUKA nem csupán anyagminőségi tanúsítványokat követel a szállítóitól. Minden strukturális alkatrész, illetve minden meghajtási komponens röntgenvizsgálaton esik át, ezzel biztosítva a folyamat megbízhatóságát és kiküszöbölve a potenciális gyenge pontokat. Az utasszállító robotok összeszerelése is eltér a klasszikus ipari robotok gyártásától. Egyfelől az előállításukra külön gyártósoron kerül sor a KUKA üzemében. Másfelől kizárólag speciális képzésben részesült dolgozók szerelhetik össze ezeket a robotokat.

Amikor a robotok összeszerelése és a kezdeti ellenőrző vizsgálat megtörtént, sor kerül a TÜV munkatársai által végzett egyedi tesztelésükre és tanúsításukra. Ebből a célból be kell nyújtani a szállítóktól a komponensek gyártásával kapcsolatban kapott tanúsítványokat, valamint a harmadik fél által végzett röntgenvizsgálat eredményét ellenőrzésre, igazolva azok hibamentességét.

Ezt követően jóváhagyják a fékek és a teljes rendszer működését. Nemcsak a robotot tesztelik és tanúsítják, hanem a teljes rendszert is, beleértve a KR C4 vezérlőegységet is; vagy a KUKA utasszállító rendszere esetében az utasok ülés/rögzítő rendszerét, sőt még a biztonsági korlátokat is. Az EN 13814 (DIN 4112) szabvány szerinti egyedi jóváhagyásra nem kerül sor egészen addig, amíg minden komponens tesztelése kifogások nélkül meg nem történt. Ez tanúsítja, hogy a robotot és/vagy a robotizált vidámparki rendszert azután az Európai Unióban bárhol használni lehet vidámparkokban.

Előnyök a klasszikus vidámparki attrakciókkal szemben

A tanúsítás magasabb költsége bőven megtérül. Egyrészt a biztonság mindig elsőrendű prioritás, másrészt a vidámparkok növekedési kilátásai pozitívak. Más attrakciókkal, például hullámvasutakkal vagy Stewart platformot alkalmazó berendezésekkel összehasonlítva a KUKA utasszállító robotjai számos előnyt kínálnak. Nagyjából háromméteres hatókörükkel és teljes mértékben koordinált mozgásukkal a mozgás nagymértékű szabadsága jellemző rájuk. Ebből következik a második előny: a robot programozhatósága azt jelenti, hogy képes különböző útvonalprogramokon futni, és ezáltal egyedi élményt nyújtani az utasoknak.

Az úgynevezett „sötét menetek”, azaz tematikus menetek is lehetségesek, amikor a robotot egy mozgó járműre rögzítik. Ez azt jelenti, hogy a robot képes például népszerű filmek jeleneteit vagy karaktereit követni. A jövőre nézve – harmadik előnyként vagy egyedi értékesítési jellemzőként – elképzelhető a valós idejű élmény. Ez azt jelenti, hogy a robot mozgását befolyásolhatják az utas saját mozdulatai. Ezáltal a repülési szimulátorokéhoz hasonló élményeket lehet megvalósítani. A virtuális valóság (VR) újabb alkalmazási területet jelent, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

 

 

A technológia az elmúlt években gyorsan fejlődött, és hihetetlen potenciált kínál. Speciális programozással a KUKA passenger robot képes mozgásokat követni annak alapján, amit az utasok VR szemüvegükön látnak, vagy amit a kupolaszerű képernyőre kivetítenek nekik. Ha egy matematikai modell segítségével ez megfelelően történik, akkor a robot mozgása pontosan megfelel a VR-tartalomnak, és nem fordulhatnak elő negatív utasélmények, például rosszullét.

A partnerek vásárlóspecifikus megoldásokat valósítanak meg

A robot mozgásainak a filmjelenetekhez vagy VR-programokhoz való pontos illeszkedését a KUKA régi partnere és ipari szolgáltatója, a BEC Rides által készített szoftver teszi lehetővé. „Partnereinkkel együtt beépítjük a vásárló által igényelt filmeket a vidámparki élményekbe. A film alapján a szoftverünk a bemutatott mozgásokat a robot mozgásaivá alakítja át valós időben. Ez globális szinten egyedülálló” – mondja Martin Gerlich, a BEC munkatársa.

A cég már 15 éve a KUKA rendszereinek partnere, és sok más megoldás mellett a KUKA utasszállító robotokon alapuló vidámparki attrakciók programozására és megvalósítására specializálódott. A vállalat az attrakciókhoz készített programok széles skáláját kínálja sokféle megvalósítási lehetőséggel, a repülőgép-szimulátoroktól a hollywoodi filmeken át a VR-alkalmazásokig. Szoftveres szakértelmén kívül a BEC a robotok mozgásának optimalizálásával is foglalkozik.

 

 

„A robot korlátozott hatóköre a hosszabb gyorsítások esetén problémát jelenthet, ugyanis a robotkar pályája egy idő után véget ér. Ezért a gyorsítást lineáris mozgással szimuláljuk, mielőtt hagyjuk, hogy a robot enyhén hátrafelé billenjen. Ez az utasokat az ülésekbe préseli. Miközben úgy gondolják, hogy előrehaladnak, a robot valójában ismét hátrafelé mozog. A lehetséges alkalmazási területek sokféleségének köszönhetően nagy a kereslet a KUKA utasszállító robotokra épülő attrakciókra. Hatalmas a növekedési potenciál, különösen az Egyesült Államokban és Kínában. Ázsiában jelenleg igazi felzárkózási hullámot élünk át a szabadidős szektorban” – mondja Martin Gerlich.

Nagy kihívás a magyar cégeknek a kibertámadások kivédése
A magyar informatikai szakemberek 67 százaléka az ügyféladatok védelmét tartja a vállalatok előtt álló legkritikusabb kihívásnak - derül ki a Panda Security felméréséből, amely arra is rámutatott: az elmúlt egy évben a válaszadó cégek 60 százalékát érte eredményes kibertámadás.
Kibervédelem ipari méretekben
A vállalatok több mint 80 százaléka az IIoT-technológiák bevezetésekor nem dolgozott még ki formális intézkedési tervet a kiberbiztonsági helyzetek hatékony kezeléséhez.
Új korszak a gyártásban
A mobilitás kiaknázása az automatizálás következő lépcsőfokát jelenti az ipar 4.0 megoldások terén. Az autonóm módon navigáló robotok gyorsak, pontosak és akár egy repülőgépet is elvisznek a hátukon.
Gyűjtögető kiberbűnözők a gyárban
Az ipari környezetek eredményes védelméhez a vállalatoknak nemcsak saját adataik, hálózatuk és rendszereik, hanem teljes IIoT-ökoszisztémájuk kiberbiztonságáról gondoskodniuk kell.
Hét kérdés 3D nyomtatás előtt - technológia és az alapanyag kiválasztása
Manapság számtalan, különféle 3D nyomtatási technológia és alapanyag közül választhatunk, és az eljárások száma idővel csak nőni fog.