A fenntartható mobilitás felé
A haszongépjármű piacon vezető szerepet betöltő Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési munkájának jó része Magyarországon zajlik, itt tervezik azokat a jövőbe mutató biztonsági rendszereket, melyek az automatizált vezetés, a mobilitás, a hálózatosítás és a közúti biztonság mérföldkövei.

 

A Knorr-Bremse vállalatcsoport a világ több, mint harminc országában 100-nál is több telephellyel rendelkezik, árbevétele 2017-ben 6,2 milliárd euró volt, melynek közel 6%-át, azaz mintegy 359 millió eurót fordította kutatás-fejlesztésre világszerte. A cég világelső fékrendszer beszállító a teher- és személyszállítás területén, és vezető a növekvő közlekedésbiztonság, hálózatosítás, káros anyag kibocsátás csökkentés, e-mobilitás és az automatizált vezetés területén nyújtott megoldásokban. Az általuk fejlesztett biztonsági, vezetéstámogató és hajtáslánc rendszerek naponta emberek millió számára teszik biztonságossá és gazdaságossá a közlekedést.

A vállalatcsoport Vasúti és Haszonjármű Üzletága is jelen van Magyarországon. Az ezer fős Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a Haszonjármű Üzletághoz tartozik, székhelye Kecskemét. A cég kutatás-fejlesztési központja Budapesten található, míg Kecskeméten a tesztközpont, a gyártás és az értékesítés kapott helyet. A vállalat mintegy 350 mérnököt foglalkoztat, akiknek nagy része a hazai felsőoktatásból került ki. A két telephelyen a biztonsági rendszereket és azok részegységeit tervezik és tesztelik, illetve új típusú alapanyagok és azok felhasználásának a fejlesztésével is foglalkoznak.

Kihívást jelentő mérnöki feladatok

„Izgalmas forradalom zajlik a közlekedésben, melyet olyan globális megatrendek formálnak, mint a városiasodás, az ökohatékonyság, a digitalizáció és az automatizált vezetés. A magyar mérnökök felkészültsége és kreativitása felbecsülhetetlen érték egy olyan vállalat számára, amely a jövő mobilitási rendszereit fejleszti” – mondta Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. fejlesztési igazgatója.

„A jövő az automatizált járműveké, és mérnökeink már letették névjegyüket ezen a területen. Intézetünkben sok hasonló izgalmas fejlesztéssel tudjuk szolgálni a fuvarozás biztonságát és költséghatékonyságát nap, mint nap. A mérnökeink részt vehetnek már az előfejlesztésben is, de izgalmas járműteszteket is végezhetnek, a termékfejlesztés teljes folyamatában megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb feladatot vagy akár gyártási folyamatokat optimalizálhatnak” – tette hozzá a szakember.

A Knorr-Bremse mérnökei az iparágban vezető termékekben és hálózatosított rendszermegoldásokban ötvözik a high-tech anyagokat, szenzorokat, szoftvereket mechanikával, pneumatikával és elektronikával. Az általuk fejlesztett vezetéstámogató rendszerek (automatikus vészfékező, sávelhagyást detektáló, adaptív tempomat, borulásgátló stb.), melyek a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag hatékonyságot hivatottak növelni, nem csak a közutakon játszanak fontos szerepet. Talán kevesen tudják, de a zárt telephelyeken már ma is engedélyezett a kamionok autonóm mozgása.

A cég által fejlesztett autonóm telephelyi manőverező rendszer pedig már képes arra, hogy a jármű – akár a vezető távollétében – manőverezzen és rámpára álljon az ilyen helyeken, lehetőséget adva ezzel a sofőr idejének gazdaságosabb felhasználására, hiszen ez idő alatt pihenőidejét is töltheti, vagy akár adminisztrációs teendőit is elvégezheti. Az ilyen rendszerek megtervezése komoly és izgalmas mérnöki feladat, a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési központjában ehhez hasonló feladatok várják a mérnököket.

 

A fejlesztési központ legfontosabb megoldásai
 
iTAP (intelligent Trailer Access Point) rendszer  a billenős pótkocsi rakomány-ürítését, gumiabroncs nyomás ellenőrzést és sok más feladatot egy mobiltelefon segítségével lehet kontrollálni
 
Elektronikus rögzítőfék (EPB - Electronic Parking Brake)  javítja az indulás és a megállás biztonságát és kényelmét
 
Szintszabályzó rendszer (Electronic Levelling Control) – különösen gyorsan és nagy pontossággal képes beállítani a plató szintjét, és szükség esetén emelni vagy süllyeszteni a jármű harmadik tengelyét
 
Kamionszimulátor – nagy pontosságú járműdinamikai modell segítségével az egyébként veszélyes manőverek pontos számítására képes.
 

 

Digitális platformot fejleszt a Knorr-Bremse
A projekt célja olyan IoT megoldás fejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják folyamataik vertikális és horizontális integrációját.
Ajándék kulcsok a gépi képalkotó és azonosító termékekhez
A Cognex kedvező áron kínált gyártásautomatizálási megoldásai segítik a vállalatokat termékeik minőségének javításában, a termelési hibák kiküszöbölésében, valamint a gyártási költségek csökkentésében.
A jövő vezérlőközpontja
A DynaGridCenter projekt keretében a Siemens a tudomány és a kutatás területén aktív partnerekkel együttműködve fejlesztette ki az elektromos hálózati vezérlőközpontok következő generációját.
Ipari érintőképernyős táblaszámítógépek új generációja
Mára ezek az eszközök egy magasabb fejlettségi fokra jutva már nem csak okoskijelzőként, hanem – egyes vezérlési feladatok átvételével – önálló központi egységként is használhatók.
Műszaki webáruház integrálása a beszerzési folyamatokba
Az ipari e-beszerzések – hasonlóan a hazai kiskereskedelmi vásárlásokhoz –, exponenciális növekedést mutatnak, legyen szó az átlagos kosárértékről, a cégek nettó forgalmáról vagy éppen az elektronikus beszerzést preferáló munkatársak számáról.