A Knorr-Bremse vállalatcsoport a világ több, mint harminc országában 100-nál is több telephellyel rendelkezik, árbevétele 2017-ben 6,2 milliárd euró volt, melynek közel 6%-át, azaz mintegy 359 millió eurót fordította kutatás-fejlesztésre világszerte. A cég világelső fékrendszer beszállító a teher- és személyszállítás területén, és vezető a növekvő közlekedésbiztonság, hálózatosítás, káros anyag kibocsátás csökkentés, e-mobilitás és az automatizált vezetés területén nyújtott megoldásokban. Az általuk fejlesztett biztonsági, vezetéstámogató és hajtáslánc rendszerek naponta emberek millió számára teszik biztonságossá és gazdaságossá a közlekedést.
A vállalatcsoport Vasúti és Haszonjármű Üzletága is jelen van Magyarországon. Az ezer fős Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. a Haszonjármű Üzletághoz tartozik, székhelye Kecskemét. A cég kutatás-fejlesztési központja Budapesten található, míg Kecskeméten a tesztközpont, a gyártás és az értékesítés kapott helyet. A vállalat mintegy 350 mérnököt foglalkoztat, akiknek nagy része a hazai felsőoktatásból került ki. A két telephelyen a biztonsági rendszereket és azok részegységeit tervezik és tesztelik, illetve új típusú alapanyagok és azok felhasználásának a fejlesztésével is foglalkoznak.
Kihívást jelentő mérnöki feladatok
„Izgalmas forradalom zajlik a közlekedésben, melyet olyan globális megatrendek formálnak, mint a városiasodás, az ökohatékonyság, a digitalizáció és az automatizált vezetés. A magyar mérnökök felkészültsége és kreativitása felbecsülhetetlen érték egy olyan vállalat számára, amely a jövő mobilitási rendszereit fejleszti” – mondta Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. fejlesztési igazgatója.
„A jövő az automatizált járműveké, és mérnökeink már letették névjegyüket ezen a területen. Intézetünkben sok hasonló izgalmas fejlesztéssel tudjuk szolgálni a fuvarozás biztonságát és költséghatékonyságát nap, mint nap. A mérnökeink részt vehetnek már az előfejlesztésben is, de izgalmas járműteszteket is végezhetnek, a termékfejlesztés teljes folyamatában megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb feladatot vagy akár gyártási folyamatokat optimalizálhatnak” – tette hozzá a szakember.
A Knorr-Bremse mérnökei az iparágban vezető termékekben és hálózatosított rendszermegoldásokban ötvözik a high-tech anyagokat, szenzorokat, szoftvereket mechanikával, pneumatikával és elektronikával. Az általuk fejlesztett vezetéstámogató rendszerek (automatikus vészfékező, sávelhagyást detektáló, adaptív tempomat, borulásgátló stb.), melyek a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag hatékonyságot hivatottak növelni, nem csak a közutakon játszanak fontos szerepet. Talán kevesen tudják, de a zárt telephelyeken már ma is engedélyezett a kamionok autonóm mozgása.
A cég által fejlesztett autonóm telephelyi manőverező rendszer pedig már képes arra, hogy a jármű – akár a vezető távollétében – manőverezzen és rámpára álljon az ilyen helyeken, lehetőséget adva ezzel a sofőr idejének gazdaságosabb felhasználására, hiszen ez idő alatt pihenőidejét is töltheti, vagy akár adminisztrációs teendőit is elvégezheti. Az ilyen rendszerek megtervezése komoly és izgalmas mérnöki feladat, a Knorr-Bremse Kutatás-Fejlesztési központjában ehhez hasonló feladatok várják a mérnököket.